Sådan toptuner man it-processerne ved dødsfald

Der dør danskere hver eneste dag året rundt. Derfor skal it-processerne i forbindelse med dødsfald også optimeres.

Annonce:
Annonce:

Her udbetales penge
PensionDanmark har grundlæggende fire typer udbetalinger:

- Når folk går på pension
- Til de efterladte ved dødsfald
- Førtidspension
- I forbindelse med kritisk sygdom

Her er digitaliseringsgevinsterne
I 2011 var der 154.000 telefonopkald til PensionDanmarks call­center og 273.000 log-in på selvbetjeningsløsningerne.

Antal udsendte breve er faldet med 20 procent fra 2010 til 2011.

Prisen for processen ved udbetaling af førtidspension falder fra omkring 5.000 kroner til under 1.000 kroner.

I dag er administrationsomkostningerne ved hvert medlem 400 kroner. I 2015 skal det være bragt ned på 300 kroner.

PensionDanmark
PensionDanmark administrerer arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for tilsammen 12 fagforbund og 37 arbejdsgiverforeninger med i alt 618.000 medlemmer.

Læs også:

Her er it-chefernes 10 topprioriteter i 2013

Dansk it-direktør: Sådan kommer it-projekterne i mål


Det eneste, vi ved med sikkerhed, når vi popper ud af vor moders skød, er, at vi lever på lånt tid. Hvert år dør cirka 55.000 danskere.

Og hver gang, det sker, begynder en række processer, der skal afslutte netop dette CRP-nummers "sag."

Sådan er det også hos PensionDanmark, der blandt andet administrerer pensionsordninger og sundhedsordninger for 12 fagforbund og 37 arbejdsgiverforeninger.

Med 618.000 medlemmer bliver det hvert år til omkring 2.000 medlemmer, der dør. Her er der typisk efterladte, som står til at modtage livsforsikringen.

"Ved dødsfald, hvor udbetalingen går til de efterladte, har vi samkøring med CPR-registret, som blandt andet identificerer dødsfald. På baggrund af den information kan vi tage kontakt til de efterladte og sørge for, at de får den udbetaling, de har krav på," fortæller administrerende direktør, Torben Möger Pedersen, til Computerworld.

Alt skal digitaliseres
PensionDanmark har en grundlæggende strategi om, at alle processer skal digitaliseres, hvilket i øvrigt er en topprioritet hos mange it-chefer. Jo mere digitalisering, jo lavere omkostninger. Det gælder ikke mindst i forbindelse med medlemmers dødsfald.

"Hovedparten af vores udbetalinger ved dødsfald er på den måde genereret af os selv. Det er os, der tager initiativet - ikke den efterladte, der kontakter os."

PensionDanmark har daglig samkøring med CPR, hvilket i praksis betyder, at man får besked om dødsfald, så snart de er registreret der. Derefter tager man kontakt til de efterladte.

"Hvis der kun er en ægtefælle, er det helt simpelt. Der kan også være mere komplicerede familieforhold, som gør, at skifteretten skal blandes ind i det. Selvom ægtefællen ikke er klar over, at den afdøde ægtemand havde en ordning hos os, risikerer hun ikke at gå glip af pengene."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Bliv en bedre produktchef
Følg 10 trin, der kan hjælpe enhver produktchef til at løfte produktledelse fra en reagerende taktisk position til en strategisk position.