Sådan toptuner man it-processerne ved dødsfald

Der dør danskere hver eneste dag året rundt. Derfor skal it-processerne i forbindelse med dødsfald også optimeres.

Annonce:
Annonce:

Her udbetales penge
PensionDanmark har grundlæggende fire typer udbetalinger:

- Når folk går på pension
- Til de efterladte ved dødsfald
- Førtidspension
- I forbindelse med kritisk sygdom

Her er digitaliseringsgevinsterne
I 2011 var der 154.000 telefonopkald til PensionDanmarks call­center og 273.000 log-in på selvbetjeningsløsningerne.

Antal udsendte breve er faldet med 20 procent fra 2010 til 2011.

Prisen for processen ved udbetaling af førtidspension falder fra omkring 5.000 kroner til under 1.000 kroner.

I dag er administrationsomkostningerne ved hvert medlem 400 kroner. I 2015 skal det være bragt ned på 300 kroner.

PensionDanmark
PensionDanmark administrerer arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for tilsammen 12 fagforbund og 37 arbejdsgiverforeninger med i alt 618.000 medlemmer.

Læs også:

Her er it-chefernes 10 topprioriteter i 2013

Dansk it-direktør: Sådan kommer it-projekterne i mål


Det eneste, vi ved med sikkerhed, når vi popper ud af vor moders skød, er, at vi lever på lånt tid. Hvert år dør cirka 55.000 danskere.

Og hver gang, det sker, begynder en række processer, der skal afslutte netop dette CRP-nummers "sag."

Sådan er det også hos PensionDanmark, der blandt andet administrerer pensionsordninger og sundhedsordninger for 12 fagforbund og 37 arbejdsgiverforeninger.

Med 618.000 medlemmer bliver det hvert år til omkring 2.000 medlemmer, der dør. Her er der typisk efterladte, som står til at modtage livsforsikringen.

"Ved dødsfald, hvor udbetalingen går til de efterladte, har vi samkøring med CPR-registret, som blandt andet identificerer dødsfald. På baggrund af den information kan vi tage kontakt til de efterladte og sørge for, at de får den udbetaling, de har krav på," fortæller administrerende direktør, Torben Möger Pedersen, til Computerworld.

Alt skal digitaliseres
PensionDanmark har en grundlæggende strategi om, at alle processer skal digitaliseres, hvilket i øvrigt er en topprioritet hos mange it-chefer. Jo mere digitalisering, jo lavere omkostninger. Det gælder ikke mindst i forbindelse med medlemmers dødsfald.

"Hovedparten af vores udbetalinger ved dødsfald er på den måde genereret af os selv. Det er os, der tager initiativet - ikke den efterladte, der kontakter os."

PensionDanmark har daglig samkøring med CPR, hvilket i praksis betyder, at man får besked om dødsfald, så snart de er registreret der. Derefter tager man kontakt til de efterladte.

"Hvis der kun er en ægtefælle, er det helt simpelt. Der kan også være mere komplicerede familieforhold, som gør, at skifteretten skal blandes ind i det. Selvom ægtefællen ikke er klar over, at den afdøde ægtemand havde en ordning hos os, risikerer hun ikke at gå glip af pengene."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jaynet A/S
It- og teleløsninger samt datacenterydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Gratis tips og tricks med Excel

Er du controller, laborant, analytiker, administrativ medarbejder eller noget helt andet, så er Excel genvejen til mange rutiner, der kan gøre hverdagen lettere. Kom og hør hvad Excel kan bruges til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Apple trækker iOS 8-opdatering tilbage - ødelægger iPhone
En splinterny opdatering til iOS 8 har udløst så mange klager, at Apple har trukket den tilbage igen.
CIO
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk
De fleste it-chefer og CIO'er har for længst forstået, at it er nøglen til at skabe vækst og innovation i virksomheden. Desværre er det ikke nødvendigvis en erkendelse, man har i resten af organisationen.
Comon
Test af 22 antivirusprogrammer: Her er det bedste til din maskine
En stortest af antivirus-programmer fortæller hvilket program, der yder den bedste beskyttelse mod de ondsindede koder, du møder på nettet lige netop nu. Her er oversigten.
Channelworld
Buldrer frem: Dustin er kongen af dansk online-salg
Den svenske online-koncern stormer frem i Danmark og sætter sig på to titler i årets udgave af Computerworlds Top 100.
White paper
Mobility og autentificering
Aladdin eToken er et stærkt token lifecycle management-system, som understøtter to-faktor-autentificering og fungerer med VPN og kryptering.


Log ind
x
E-mail
Kodeord