Artikel top billede

Derfor skal din webshop være på Facebook

Driver du en webshop, skal du være på de sociale medier. Se her, hvorfor det er så vigtigt.

De sociale medier er fremragende platforme til markedsføring.

Derfor rykker virksomheder i stor stil ind på eksempelvis Facebook.

"Sociale medier er med tiden blevet gode til markedsføring. Det har det ikke altid været," forklarer David Ledstrup, der er rådgiver i sociale medier hos Facebook-specialisterne fra Bigum & co.

Det handler ifølge ham om at være der, hvor kunderne eller brugerne er, for i dag bruger mange de sociale medier som nyhedsstrøm i stedet for traditionelle nyhedsmedier.

"Før i tiden ville du som virksomhed sende en printannonce ud i aviserne, men nu kan vi vælge og vrage i nyhedsstrømmen. Det gør folk på de sociale medier, hvor de får deres nyheder fra i dag," siger David Ledstrup.

Selv om Facebook og andre sociale medier er en fantastisk markedsføringsplatform, skal du ikke bevæge dig derind for enhver pris.

Vær engageret

Går du ind på de sociale medier, kræver det transparens.

Du skal kunne dit håndværk. Kan du ikke det, går du galt i byen.

"Firmaer, der ikke har et godt nok produkt, falder igennem på de sociale medier," forklarer David Ledstrup.

Fordelen ved de sociale medier er, at det er venner, der deler med hinanden. 

"Produktet er derfor godkendt af ens venner," siger David Ledstrup.

Men du skal være engageret på de sociale medier. Eller risikerer du også at falde igennem.

"Er du ikke et socialt menneske per definition, får du det svært. Så har du svært ved det sociale, skal du alliere dig med nogen, der kan det," siger David Ledstrup.

Afsæt ressourcerne

Det kræver mange ressourcer at håndtere sin gang på de sociale medier.

"Det er et 24/7-job. Du skal kunne håndtere klager og support, og det er ekstremt vigtigt, at du er hurtigt ude," fortæller David Ledstrup.

Du skal helst kunne svare på henvendelser inden for mellem 12 og 24 timer - og ofte meget hurtigere.

I gamle dage sad du måske med en mail-support, hvor kunderne forventede at få svar inden for et par døgn.

På de sociale medier er det helt anderledes.

"Efter 24 timer er forbrugeren ikke længere interesseret i svaret. Så har han eller hun formentligt fundet svaret på Google," siger David Ledstrup.

David Ledstrup understreger dog, at det ikke kun er i forbindelse med klagehåndtering, at det er smart at være til stede på de sociale medier. 

Du skal dog huske at være aktiv.

"Det værste, du kan gøre, er at være usynlig eller ikke tilgængelig. Hvis du ikke skubber noget derud eller deler noget på de sociale medier, så eksisterer du ikke, og så er du ikke interessant," lyder David Ledstrups advarsel.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere