Sådan bikser du dit eget mobilnetværk sammen

At bo langt ude på landet uden mobildækning er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du må droppe din smartphone. Her giver to Computerworld-læsere deres råd til at bygge et mobilt netværk.

Ude i det ganske land er der flere steder, hvor mobilsignalerne ikke kan komme frem på grund af mangelfuld mastedækning.

Det gælder blandt andet for it- og projektkoordinator Camilla Sejerøe ved Faaborg-Midtfyn Bibliotekerne, der i sit hjem i landsbyen Kelstrupskov cirka 10 kilometer nordvest for Odense lige så godt kan slukke for sin smartphone, når hun er derhjemme

Computerworld-læseren Ib Laursen har læst historien.

Han fortæller, at der er håb for Camilla Sejerøe og andre danskere ude på landet, hvis de har en bredbåndsforbindelse eller har mulighed for at få en sådan.

"Man kan let omgå problemet med manglende mobilsignal ved at bruge sit fastnet optimalt, det vil sige som hotspot og med viderestilling i Skype," forklarer Ib Laursen om en hjemmebrygget mulighed for at bruge sin mobiltelefon, selvom man skulle bo i et mobilhul.

Sådan får du hul igennem
Fremgangsmåden er relativ simpel med en smartphone.

Du anskaffer en bredbåndsforbindelse, køber en router og erhverver et abonnement til en voice-over-IP-tjeneste som Skype, der bliver brugt i de følgende eksempler.

Den trådløse router sættes op til bredbåndsforbindelsen/fastnetlinjen, og der oprettes et password til routeren.

Den vil inden længe fungere som mobil-hotspot i hjemmet med en rækkevidde på op mod 75 meter alt afhængig af routerens beskaffenhed samt boligens vægge, isolering og andre signalblokeringer.

Herefter søger man efter den nyindkøbte trådløse router via sin smartphone og logger på routeren.

Når der er kontakt til internettet, installeres Skype på smartphonen.

Du logger derefter på Skype fra din smartphone med brugernavn og password.

Nu er du klar til at køre mobilt på dit hjemmenetværk, og du kan foretage og modtage opkald på din mobiltelefon via dit Skypeabonnement lidt i stil med roaming på et udenlandsk netværk.

"Med fordel opretter man et fastnet-telefonnummer direkte inde i sit Skypeabonnement, så alle telefontyper kan ringe til smartphonen via dette hjælpenummer og til lokaltakst på opkaldstelefonen," forklarer Ib Laursen, der selv bor på landet.

Han tilføjer, at denne telefonløsning rummer forskellige muligheder, herunder omstilling af hjælpenummeret til en anden telefon mod en ekstra betaling. En af disse muligheder omtales senere i artiklen.

Det koster et abonnement
Når du selv ringer ud via SkypeOut, taster du det ønskede telefonnummer i Skype-programmet.

Her er der mange muligheder for at vælge mellem et hav af forskellige abonnementstype, så priserne på et opkald til enten fastnet- eller mobiltelefon kan presses ned til ganske få ører i minuttet.

Ib Laursen fortæller, at han i fire år selv har kørt med et såkaldt Europa-abonnement til ubegrænsede fastnetopkald i Europa, der i dag koster omkring 45 kroner om måneden.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.