Sådan kan kommuner blive bedre til at styre it-leverandører

Nyt initiativ skal være med til at forbedre kommunernes styring af anskaffelser, kontrakter og leverandører. Her er opskriften.

Annonce:
Annonce:
Læs også:
Sådan kan det offentlige få fuldt udbytte af it-leverandørerne

Sådan vil staten presse it-priserne i bund

En ny drejebog fra Kombit skal være med til at optimere den kommunale it-leverandørstyring i indkøbsprocessen og i kontraktperioden.

Drejebogen skal ikke fungere som en fastlagt metode eller best practice for kommunerne, men derimod blot forsøge at sætte fokus på området.

"Konklusionen er, at man skal have en bevidsthed og fokus på dette område. Det handler særligt om at forbedre dialogen mellem kommunen og leverandør," siger Jesper Bo Seidler, leverandørchef for Kombit.

Erfaringerne er indsamlet fra kommunerne
Drejebogen for kommunal leverandørstyring er udarbejdet på baggrund af analyser i Favrskov, Næstved, Svendborg og Odense kommuner.

Sigtet har været at indsamle en masse erfaring omkring, hvad det er for nogle roller, funktioner og kompetencer, der skal være til sted for at have en optimal styring af sin leverandør, kontrakt og anskaffelse.

De fire kommuner har været organiseret forskelligt i forhold til it og ledelse, men det handler ikke om at fremhæve en enkelt metode.

"Vi har ikke ville validere nogle rigtige metoder for leverandørstyring, men derimod forsøgt at indsamle et solidt empirisk grundlag fra en gennemsnitlig kommune," siger Jesper Bo Seidler og fortsætter:

"Den erfaring, vi har indsamlet, viser helt konkret, at ved fokus på styring opnår kommunerne mere it for pengene." 

Men hvordan skal kommunerne holde fokus på styring?  

"Det handler helt basalt om at have en god dialog og plan for, hvordan man samarbejder med sin leverandør. Man skal ikke kun mødes, når der er problemer, men også når der er resultater og ændringer," siger Jesper Bo Seidler, leverandørchef for Kombit.

Han forklarer, at det lige netop er dét, det empiriske grundlag fra kommunerne viser. Nemlig at erfaringerne fortæller, at der er mange fordele ved undervejs at have fokus på sin dialog med leverandøren.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bravida Danmark A/S
Salg, installation og service inden for telefoni, netværk og kommunikationsanlæg.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord