Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailen fylder meget i virksomhedernes interne og eksterne kommunikation, og det er i stigende grad et problem - se hvorfor her.

Læs også:

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så glat står det til


I sidste uge spurgte vi her på Computerworld dig, hvor stor en del af din dag du bruger på emails - afgiv din stemme her.

Hvis du er som den typiske vidensarbejder, er det stadig en betydelig del af din arbejdsdag, der går med at læse, svare på og skrive beskeder med det velkendte @.

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på emails.

Problemet med det billede er, at man ved at tage nye sociale teknologier i brug som et supplement til eller erstatning af emailen kan opnå store effektiviseringer.

Så mange penge er der at hente
McKinsey vurderer, at mere end 900 milliarder dollars, omkring 5.000 milliarder kroner, på globalt plan kan hentes hjem på tværs af en række sektorer ved at tage sociale teknologier i brug.

"To-tredjedele af de muligheder, der er for værdi-skabelse med sociale teknologier, ligger i at forbedre kommunikation og samarbejde i og på tværs af virksomheder," skriver McKinsey i rapporten.

"Vi estimerer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 20 til 25 procent ved at tage disse organisatoriske teknologier i brug."

Derfor er emailen langt fra perfekt
Men hvad er egentlig problemet med den klassiske email?

I et whitepaper fra IDC kan man læse en række konkrete eksempler på, hvor emailen giver udfordringer. Nogle af dem lyder:

- Håndteringen af mængden af emails, der modtages hver eneste dag.

- De udtydelige grænser for, hvad der er personlig og professionel email-brug.

- Filtreringen af blandt andet spam og anden støj, så medarbejderne kan fokusere på den vigtige kommunikation med høj prioritet.

- Overforbrug af emails på en made, der ikke er inden for hensigten med emails - eksempelvis kopier og svar til folk, der ikke er direkte involveret i email-tråden.

- Den voksende længe af emails og kompleksiteten i email-kommuinikation.

- Fildeling og anden informationsdeling via email, hvilket ofte kan skabe skjult, ikke-søgbar og uddateret information og give udfordringer med versions-kontrol.

IDC skriver dog også, at emailen håndterer kernefunktionerne ekstremt godt, og at problemet derfor ikke er emailen i sig selv, men derimod mængden og at den anvendes på måder, den bare ikke er egnet til.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery