Læs også:
Sådan får du 15 min. ekstra til hver ansat - hver dag
It-konsulenternes 14 beskidte kneb
Unge blæser på virksomhedens sikkerhed: Så farlige er unge
Specielt den unge medarbejder er ligeglad med it-sikkerheden på arbejdspladsen.
Det er konklusionen i en undersøgelse blandt 1.800 personer under 30 år, som er foretaget af netværksselskabet Cisco.
Her kan man blandt andet læse, at ni ud af 10 unge er ligeglade med privatliv på nettet, mens en tredjedel ikke bekymrer sig om, hvilke informationer man kan finde om dem på nettet.
Det kan lederen af DK Cert, Shehzad Ahmad, godt nikke genkendende til. Dog med et par tilføjelser.
"Mange unge er opflaskede med nettet, og derfor er det helt naturligt, at de bruger mulighederne. Men det gælder altså også for alle andre aldersgrupper, at man i større og større omfang bruger eksempelvis sociale medier," siger han.
"Det er en ganske naturlig udvikling."
Nye vaner betyder nye krav
Men udviklingen i it-sikkerhed skal naturligvis følge med, og her halter tingene i mange virksomheder.
"Nye vaner betyder nye krav. Det er altafgørende, at ansatte i danske virksomheder har nogle tydelige retningslinjer, som de kan læne sig op ad. Sådanne retningslinjer skal defineres af de sikkerhedsansvarlige, og det er langt fra tilfældet alle steder," siger Shehzad Ahmad.
Helt konkret peger han på, at sikkerhedspolitikker skal være opdaterede, så de tager hensyn til brugernes færden. Ellers giver de ikke mening.
"Vaner og måden at kommunikere på skal eksempelvis skrives ind, gerne med basis i praktiske eksempler"
Når ordene så er nedfældet på papir, så skal indholdet kommunikeres ud.
"Alt for få virksomheder snakker om sikkerhed. Der kan være forbud, men en egentlig dialog oplever man alt for sjældent. Den er ellers gratis, og den vil give langt bedre sikkerhed."
Derfor løser forbud ikke problemet
På den anden side peger Cert-chefen på, at man ikke kan forbyde sig ud af problemerne.
"Der er virksomheder, som bruger forbud, og der er en del snak om filtrering og DNS-spærring i øjeblikket, men det løser ikke problemerne."
Facebook bruger eksempelvis ikke kun til privatbrug i dagens Danmark, siger han.
"Sociale tjenester bruges i større og større omfang til kontakt med eksempelvis kunder, så også her blandes privatliv med arbejdesrelateret kommunikation. Derfor er det ikke særlig hensigtsmæssigt, at spærre for eksempelvis Facebook."
"Jeg tror på, at det er en awareness-kampagne, der skal ændre adfærd i forhold til trusselsbilledet," siger han og eksemplificerer med en oplevelse han fik på Medierådets konference om sociale medier blandt børn og unge.
"En pige rejste sig op og sagde: Det er vigtigt, at I voksne ikke tror, at vi har et helt andet liv på nettet, end det vi har i virkeligheden."
Læs også:
Sådan får du 15 min. ekstra til hver ansat - hver dag