Artikel top billede

Tennisstjernen Caroline Wozniacki er den dansker med flest Twitter-followers. Foto: karlnorling, CC BY 2.0

Doping på sociale medier: Køb dig til flere followers end Wozniacki

For relativt få penge kan du blive en stor kanon på de sociale medier.

De meste populære danskere på Twitter har et fem- eller sekscifret antal followers. Eksempelvis nærmer den danske tennisstjerne Caroline Wozniacki sig en halv million followers. 

Men det er ikke nogen let sag at få flere fans og followers på sociale netværk. Især ikke, hvis du ikke har en 'celebrity-status' at trække på.

Ofte kræver det en lang og vedvarende indsats, men det er muligt at skyde genvej, hvis du er villig til at betale for det. 

Køb fans og followers

Flere steder på nettet er det nemlig muligt at købe sig til, hvad der kan betegnes som en slags 'social media-doping'

Vi har kigget nærmere på fænomenet og fundet frem til en række forskellige sider, hvor du for relativt få penge kan købe bunkevis af Facebook-likes, Twitter-followers, Pinterest-followers og Youtube-subscribers.

En af siderne er SocialYup.com, hvor du kan købe 500 likes for et engangsbeløb på 30 dollar, svarende til 170 kroner. Hvis 500 likes er for lidt, kan du i stedet få 3.000 likes for 130 dollar eller knap 750 kroner.

Ønsker du at købe et tilsvarende antal followers på Twitter, koster det henholdsvis 85 kroner (15 dollar) og 375 kroner (65 dollar).

Buildyoursocial.com er en lignende side, der tilbyder 1.000 Twitter-followers for blot 35 kroner (6 dollar) og hele 100.000 followers for knap 1.200 kroner (211 dollar), mens du på siden intertwitter.com ikke blot kan købe followers, men også kan købe retweets. Her kan du købe en pakke med 15.000 followers og 125 retweets for 97 dollar eller cirka 558 kroner.

En anden mulighed er siden Fiverr.com, som vi tidligere har omtalt. Her tilbyder private mennesker fra hele verden at udføre tjenester for 5 dollar stykket, og mange tilbyder pakker bestående af et varierende antal Facebook-likes og Twitter-followers for 5 dollar.

Du skal dog være opmærkom på, at vi her på redaktionen ikke selv har købt fans og followers via siderne, og derfor kan vi ikke udtale os om kvaliteten af deres produkter. 

Du er nem at afsløre

Du må dog også forberede dig på, at du risikerer at blive afsløret, hvis du køber dig til popularitet på de sociale medier. 

Eksempelvis er den amerikanske politiker Newt Gringrich, der sidste år kæmpede for at blive republikanernes præsidentkandidat, blevet afsløret i at have et mistænkeligt stort antal falske followers.

Sådan afslører du folk med købte fans

Også Mervyn Barrett, der sidste år var på valg til en post som politichef i Lincolnshire i England, blev afsløret i at have mistænkeligt mange followers uden for sin valgkreds. 

Ifølge den britiske avis The Telegraph steg hans antal af followers fra 330 til mere end 17.000, hvoraf mange af de nye followers var brasilianske pornostjerner og argentinske Justin Bieber-fans.

En kilde med tilknytning til Barretts kampagne bedyrede dog overfor den britiske avis Sunday Times, at Barret var uskyldig, og kilden forklarede, at det sandsynligvis var en lidt for entusiastisk fan, der havde købt de mange followers.

Sådan opdager du det

Har du mistanke om, at en specifik person har købt sig til followers, kan du let tjekke det ved at bruge værktøjet
fakers.statuspeople.com

Her skal du blot indtaste personens twitter-handle, hvorefter du får en oversigt over, hvor stor en andel af personens twitter-followers, der er falske.

Det er dog værd at bemærke, at de fleste twitter-brugere vil have et vist antal falske følgere. Eksempelvis har skribenten af denne artikel 6 procent falske followers.

Men jo højere procenttallet er, jo mere mistænkeligt bliver det.

Herudover kan du holde øje med, om der et misforhold mellem aktiviteten på siden og antallet af likes og followers.

Hold øje med mistænkelig Facebook-adfærd

Støder du eksempelvis på en Facebook-side, der har mange likes, bør det vække mistanke, hvis opdateringer fra siden får et meget lille antal likes og kommentarer - eller hvis de fleste likes stammer fra profiler, der ikke ser troværdige ud.

Du kan ligeledes gå ind og tjekke sidens såkaldte 'insights'. Det gør du ved at gå ind på siden og klikke på ikonet, der viser, hvor mange likes siden har.

Her kan du få oplysninger om, hvem det er, der liker siden. Eksempelvis kan du se, hvilken aldersgruppe og hvilken by, der har den største repræsentationen blandt folk, der har liket siden.

Har en dansk webshop flest likes fra en by i Indien, er der grund til at være mistænksom. Det samme gælder, hvis den mest populære aldersgruppe slet ikke matcher med Facebook-sidens målgruppe.

Læs også:

Her er de 25 mest populære danskere på Twitter 

Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere