Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Hvor stor en del it-budgettet skal gå til selve driften, og hvor stor en del skal investeres i at innovere og skabe nye forretningsmuligheder?

Alle taler om, at den moderne CIO skal have fokus på it-innovation og værdiskabelse

Men hvor stor en del af det i forvejen stramme it-budget bør egentlig gå til selve driften, og hvor stor en del skal gå til decideret forretningsudvikling?

Det spørgsmål har Computerworld stillet amerikanske Michael Redding, øverst ansvarlig for Accentures Technology Labs og rådgiver inden for it-innovation, i forbindelse med, at han netop har været i Danmark.

"Vores erfaringer viser, at virksomheder, der konsekvent performer godt, dedikerer en vis del af deres investeringer hvert år til innovation; til nye ting og til at føje til og forandre," siger han. 

Sådan ser fordelingen ud
En undersøgelse blandt danske CIO'er har vist, at budgetfordelingen mellem drift og forretningsudvikling kan hedde alt fra 70/30, 60/40 og 50/50 til 35/65.

Og det er ikke så underligt, at der er så stor varriation. 

"Der er ikke en regel om, hvor mange procent, det skal være. En virksomhed, der konkurrerer inden for højteknologi, vil have én slags udfordring, mens andre kan have radikalt anderledes omkostninger og marginer," forklarer Michael Redding. 

Den overordnede tendens er dog, at CIO'erne bruger en stadig større andel af budgettet på de mere fremadrettede aktiviteter, der skal hjælpe med udvikling og innovation. 

"Den præcise fordeling varierer, så det handler mere om tankegangen; at man er nødt til at investere i fremtiden," forklarer Michael Redding fra Accenture.

Desværre er ønsket om at være den værdiskabende og fremsynede CIO ikke altid foreneligt med de barske økonomiske realiteter i virksomheden. Men selv i den situation er der muligheder for CIO'erne, mener Michael Redding.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan