Microsoft læser med i dine Skype-beskeder

Hvis du sender links i dine Skype-beskeder, kan du regne med, at de hurtigt får besøg af Microsoft.

En gruppe privacy-aktivister har tidligere sat spørgsmålstegn ved, om vi kan stole på, at Skype-kommunikation er helt fortrolig. I et åbent brev har de krævet, at Microsoft skal forholde sig til dette som ejer af Skype.

Ifølge tyske heise security er der nu tegn på, at Microsoft faktisk snager i brugernes Skype-chat. Hvis du sender et link i chatten, er der nemlig en god chance for, at denne adresse senere får besøg fra Microsoft.

Det startede med en henvendelse fra en bruger, som undrede sig over usædvanlig trafik i sit netværk. Det viste sig, at en ip-adresse fra Microsoft i Redmond havde forsøgt at kalde en https-adresse, som den pågældende bruger lige havde sendt til en anden bruger på Skype.

Det ser altså ud til, at Microsoft-software har plukket https-adressen ud af chatten og forsøgt at kalde den for at se, hvor den peger hen. I modsætning til almindelige http-adresser bliver https brugt til sikker, krypteret kommunikation.

Hos heise security har man efterfølgende forsøgt at genskabe dette scenarie ved at sende adresser til hinanden på Skype-chatten. Ganske rigtigt; efter nogle timer kunne man læse i logfilerne, at en Microsoft-server havde forsøgt at kontakte de pågældende adresser.

Det er især alvorligt, fordi der netop er tale om https-adresser, hvor selve adresselinjen kan indeholde sessionsdata, login-navne og andre fortrolige oplysninger.

Èn af adresserne pegede mod en privat folder hos en cloud-tjeneste, som kun kunne tilgås med dette specielle link. Men alligevel havde Microsoft altså kopieret adressen fra Skype og selv forsøgt at kontakte den.

Efterfølgende har den tyske nyhedstjeneste kontaktet Microsoft for at få opklaret, hvorfor selskabet henter adresser fra privat chat.

Microsoft svarer ved at henvise til sin politik for beskyttelse af private oplysninger. Her fremgår det blandt andet:

"Skype kan anvende automatiseret scanning i chatbeskeder og sms'er for (a) at identificere mulig spam og eller (b) at identificere URL-adresser, som tidligere er blevet mærket som spam-, svindel- eller phishing-links. Skype kan i begrænsede tilfælde indhente og manuelt gennemgå chat- eller sms-beskeder i forbindelse med Skypes tiltag til forebyggelse af spam."

En talsmand for Microsoft understreger, at man kun scanner chat-beskeder for at finde links til spam- og phishing-sider. Denne scanning kan altså både foregå automatisk og manuelt, hvor en medarbejder hos Skype læser i din chat. Microsoft forbeholder sig også retten til helt at fjerne spam- og phishing-adresser.

Men heise security undrer sig over, at Microsoft kun undersøger https-adresser, som normalt ikke bruges til denne form for svindel, mens http-adresser åbenbart bliver ignoreret. Desuden har Skype sendt såkaldte head-requests for at hente informationer fra serverne. Men det er ikke nok for at afgøre, hvorvidt der faktisk er tale om spam-indhold.

Efter Microsofts overtagelse af Skype og integrationen med selskabets øvrige tjenester har der været frygt for, at det fremover bliver lettere for politiet og efterretningstjenester i USA eller andre steder at få adgang til brugernes data. Microsoft købte Skype for hele 44 milliarder kroner i 2011.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.