Apple betaler millionerstatning til iPhone-ejere

300 millioner kroner skal Apple betale i erstatning til kunder, som har brokket sig over defekte eksemplarer af iPhone og iPod Touch. Apple prøvede ellers at snige sig uden om.

I USA har Apple indgået forlig i en sag om manglende garanti på virksomhedens udgaver af iPhone og iPod Touch. 

Ifølge Wall Street Journal skal Apple betale cirka 300 millioner kroner til omkring 153.000 kunder.

De har sagsøgt Apple, fordi deres Apple-udstyr er gået i stykker, men Apple afviste dem med begrundelsen om, at produkterne havde været i kontakt med vand - og dermed ikke dækket af garantien.

Der er nemlig en indbygget indikator i iPhone og iPod Touch, som skifter farve, hvis udstyret er blevet vådt.

Men ifølge sagsøgerne kan indikatoren skifte farve, hvis blot telefonen eller musikafspilleren ved almindelig brug har været udsat for høj luftfugtighed.

Apple er dog ikke enig i den udlægning ifølge retsdokumenterne, men valgte at indgå forlig med kunderne.

Der er i øvrigt langt fra første gang, at Apple skal betale erstatning til utilfredse kunder.

Tilbage i februar indgik Apple forlig
i en retssag om in-app salg.

Det var tidligere ikke beskyttet med et kodeord, og derfor kunne børn eksempelvis frit købe løs, når de havde lånt forældrenes telefoner og iPads. Det har kostet forældre tusindvis af kroner.

Apple risikerer i denne sag at skulle betale et erstatningsbeløb på op mod 600 millioner kroner.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Test: Du kan roligt købe en iPhone 7 Plus - også selv om Apples designafdeling må være faldet i søvn
Der er ikke meget nyt design over iPhone 7-serien. Men lad dig ikke snyde, for iPhone 7 Plus er en top-telefon.
CIO
Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne
Microsoft Ignite, Atlanta: Udrulningen af Windows 10 til private forbrugere er gået over stok og sten. Nu kommer turen til erhvervslivet, som Microsoft med en række tiltag forsøger at gøre interesseret i styresystemet. Og der er ingen vej uden om.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.