Problemer med softwarelicenser? Her er løsningen

Softwarelicenser er en af it-chefens store udfordringer, men der findes måder til at minimere problemerne på.

Annonce:
Annonce:

Niels Bjørn Andersen er professor ved CBS.

"Der er stor forskel på kontrakter, så hvor hyppigt skal man tage dem op, og hvor længe skal man lave dem for? Der er ingen tvivl om, at det betyder en hel del for CIO'en, at hun skal bruge tid på det - og hun bruger tid på det," siger han.

Det er de færreste it-chefer, der ligefrem holder af softwarelicenser og licenskontroller.

I stedet er det noget af det, der for alvor kan bringe sveden frem på panden hos it-cheferne, som Computerworld skrev tidligere på ugen.

"Det fylder meget. Jeg tror, at det kommer ind på top fem for de fleste," siger Niels Bjørn Andersen, der er professor inden for it-ledelse på CBS.

"Alle oplever, at deres deres administrerende direktør vil have, at du skal lave det samme for fem eller 10 procent mindre end sidste år. Alle ønsker at frigøre penge fra drift, inklusiv softwarelicenser, og flytte det over til udvikling."

"Det bliver CIO'en målt på, og så vil hun se på, om det kan laves billigere. De får også hele tiden nye tilbud fra nogen, der vil ind på markedet, så det er et konstant pres," forklarer Niels Bjørn Andersen.
"Der er ikke så forfærdelig meget at gøre ved det andet end at få lavet nogle ordentlige kontrakter, som både giver noget til den ene og den anden."

Er licens-forhandlingerne fair?
Det er imidletid lettere sagt end gjort at mindske udgifterne til softwarelicenser.

Mange CIO'er oplever, at netop licenskontrollerne og compliance-diskussionerne er svære at håndtere, fordi leverandøren er svær at bide skeer med.

Afsteming: Bliver du "afpresset" af din it-leverandør?

Sidste år viste en undersøgelse fra SAP User Group i England og Irland blandt 336 SAP-brugere fra 150 organisationer og virksomheder, at 95 procent af dem mente, at SAP's licensregler var ude af kontrol.

Der er også kritikere, der mener, at licenskontrollerne først og fremmest er en pengemaskine for leverandørerne.

Niels Bjørn Andersen fra CBS forklarer, at licensudfordringerne grundlæggende er et vilkår, man er nødt til at affinde sig med som CIO.

"Der er ikke så forfærdelig meget at gøre ved det andet end at få lavet nogle ordentlige kontrakter, som både giver noget til den ene og den anden," siger han til Computerworld.

"Der er stor forskel på kontrakter, så hvor hyppigt skal man tage dem op, og hvor længe skal man lave dem for? Der er ingen tvivl om, at det betyder en hel del for CIO'en, at hun skal bruge tid på det - og hun bruger tid på det."

"Enten har de en stab internt, der foretager sourcing og indkøb, eller også køber de sig til det."

Det er netop i aftalerne med leverandørerne, at man som CIO skal sikre sig bedst muligt.

"Man indgår et partnerskabs-forhold, og derfor gælder det om at etablere nogle fælles mål og benchmarks," siger Niels Bjørsn Andersen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Forretningsorienteret Java Webudvikler
Topdanmark Forsikring A/S


It-arkitekt til en af statens største it-afdelinger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDC Hosting A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Test: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu
Hvis du er på jagt efter et antivirus-program til din pc, så læs med her, hvor 23 forskellige programmer er blevet testet.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
Få overblik over it-ressourcerne
Med ERP for IT® fra Efecte opnår du fuld styring over it-driften, leverandører inkl. outsourcing og bliver agil i forhold til forandringer.


Log ind
x
E-mail
Kodeord