Artikel top billede

Som AltaVista så ud, da nedturen for alvor satte ind omkring årtusindeskiftet.

Hasta la vista: Derfor begraver Yahoo legendariske AltaVista

Søgemaskinen AltaVista er snart historie på det internet, som den selv var med til at kortlægge i sin storhedstid. Læs her historien om AltaVistas storhed og fald fra tinderne.

Hasta la vista, AltaVista. Og tak for alt. 

Den 8. juli trækker internetfirmaet Yahoo stikket til en af de største søgemaskiner fra 1990'erne, AltaVista, som i internettets barndom først leverede søgeresultater til Yahoo og senere konkurrerede mod netop Yahoo om nettets reklamekroner.

I 2003 røg AltaVista i hænderne på selvsamme Yahoo, da selskabet købte Overture, som kort forinden havde gaflet søgemaskinen for omkring en milliard kroner.

Tre år tidligere i 2000 blev AltaVista ellers vurderet til at være 20 gange mere værd.

Omkring samme tid i start-nullerne havde en anden søgemaskine ved navn Google dog allerede fået en fast plads i folks bevidsthed, og så var løbet egentlig kørt for både Yahoo og AltaVista, der aldrig nåede op på omgangshøjde med Googles søgemaskine.

Årsagen til, at Yahoo nu slukker for AltaVista, ligger i, at Yahoo søger at slanke sig selv på en lang række områder i omkostningsreduktionens navn - på samme måde, som også konkurrenten Google har sendt en lang række af services på gravpladsen igennem årene.

Få overblikket: Her er Googles gravplads for lukkede tjenester

Storhedstid i slut-90'erne

Men inden alt dette, og inden dotcom-boblen bristede omkring årtusindeskiftet, var AltaVista for mange indgangen til internettet, siden søgemaskinen så dagens lys i kraft af it-selskabets Digitals websatsninger sidst i 1995.

AltaVistas søgemaskine var fra starten en pæn succes med 300.000 søgninger på første dag, og et år senere håndterede søgemaskineriet knap 20 millioner forespørgsler om dagen.

Det tal var vokset til 80 millioner søgninger i 1997.

AltaVistas popularitet skyldtes i høj grad, at søgemaskine var udviklet til at pløje 1990'er-internettets trods alt begrænsede antal hjemmesider igennem ved hjælp af multitrådet crawler-teknologi, der søgte nettet igennem ofte, effektivt og fandt på denne måde flere hjemmesider, end folk troede, der fandtes på nettet.

Med Compaqs køb af AltaVista-selskabet Digital i 1998 skulle AltaVista så transformeres til en webportal og for alvor tage kampen op mod webportalerne fra især Yahoo, Lycos og Microsofts MSN Search.

I den kamp trak AltaVista imidlertid et meget kort strå.

Et næsten glemt site

Med Googles kometfart på søgescenen hjalp det ikke stort, at Yahoo siden 2010 har brugt sin egen søgemaskine til at skaffe søgeresultater til AltaVista-skallen, da det i dag er en næsten glemt service.

AltaVista ligger således i dag ifølge webanalyseselskabet Alexa på en 10.584.plads over hele internettets mest eftersøgte sites.

Til sammenligning ligger den tidligere konkurrent Google nummer to efter Facebook, mens et af Danmarks mest besøgte site, dr.dk, ligger på en 3.723. plads på verdensplan ifølge Alexa.

Med Yahoo-lukningen af AltaVista er nedturen total, og dermed følger den ellers legendariske søgemaskine i fodsporene på andre tidligere internet-koryfæer som browserne Mosaic og Netscape samt andre søgeportaler, som AltaVista konkurrerede mod for 10 til 15 år siden i sin storhedstid.

Bliv klogere:

Derfor er det er så svært, hvis ikke umuligt, for et teknologi-selskab at vende en nedtur.

Du kan også se billeder fra de seneste 20 års søgemaskiner her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere