"Den nye version af økonomisystemet C5 er rettet mod iværksættere og nyetablerede virksomheder. Det åbner op for et kæmpe marked, som vi er klar til at angribe," siger direktør i Inventio Thomas Klavsen.

Stor Microsoft-partner blæser til angreb på e-conomic

Danmarks største C5-forhandler efterlyser stærkere opbakning fra Microsoft i kampen mod den værste konkurrent.

Den københavnske C5-forhandler Inventio er klar til at gå i kødet på konkurrenten e-conomic. Det nye våben i kampen bliver ifølge direktøren i Inventio, Thomas Klavsen, den nye version af økonomisystemet C5, som senere i denne måned bliver endeligt frigivet til salg.

Den nye C5 er i realiteten en light-udgave af C5's søsterprodukt NAV med begrænset funktionalitet. Den gamle DOS-baserede C5-teknologi er derimod på vej ud. Det vil gøre det lettere for Microsofts forhandlere at flytte kunderne over på en NAV-løsning, når kundernes behov vokser ud af C5-formatet, mener Thomas Klavsen.

Han er især begejstret for, at han med den nye C5-version kan tilbyde en fuldstændig webbaseret udgave af softwaren til netop de helt små kunder. Og så er den nye C5 også prismæssigt i stand til at konkurrere med e-conomic.

"Nu kan vi komme derned, hvor e-conomic er prismæssigt. Men samtidig kan vi slå på, at vi kan starte kunder op i det simple produkt og lade kunden vokse videre i NAV med de mere avancerede funktionaliteter. Så nu kan vi tage kampen op på en helt anden måde end hidtil," siger han.

Så e-conomic har været en hård konkurrent de seneste par år?

"Ja, vi har haft et lidt teknologisk tungt produkt, som har gjort, at vi ikke har kunnet tilbyde en webbaseret version, ligesom e-conomic kan. Med den gamle C5 kommer man langt for små penge, men med den nye får man færre funktioner, men til gengæld er det teknologisk på toppen," siger Thomas Klavsen.

Få i Microsoft-miljøet taler højt om det, men de seneste par år har e-conomic taget store lunser af det marked blandt små virksomheder og iværksættere, som C5 ellers i årevis har domineret.

Da Microsoft i sidste måned annoncerede den nye version af C5, forudså e-conomics direktør, Torben Frigaard Rasmussen, oven i købet, at endnu flere Microsoft-kunder ville gå over til e-conomic.

Den vurdering er Thomas Klavsen - måske knap så overraskende - lodret uenig i.

"Microsoft hænger i bremsen"
Han kunne dog godt ønske sig, at Microsoft slog stærkere på tromme for den nye C5.

"Jeg synes de hænger lidt i bremsen markedsføringsmæssigt. De kommer med et lækkert produkt, og så burde de også være lidt mere om sig. Jeg er overbevist om, at de har noget i støbeskeen på markedsføringssiden. Men når e-conomic går ud og siger, at de vil tage alle Microsofts kunder, synes jeg godt de kunne have reageret," siger Thomas Klavsen.

Også tyske producent SAP har for nylig annonceret, at man går efter kunderne i den lavere ende af markedet for økonomi-systemer. Men skal man tro Inventio-direktøren, er det ikke noget, der indtil videre har sat spor i Danmark.

"SAP siger jo også, at de vil ind på det her marked. Men der er ikke meget konkurrence der, for det er ikke noget, vi møder ude i markedet," siger Thomas Klavsen.

Læs også:

Store forandringer for it-afdelingen: Sådan ser ERP ud i dag

Microsoft skrotter dansk it-klassiker


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.