Dansk pc-salg rasler ned: Her er den store taber

Nedsmeltningen på det danske pc-marked er næsten total, viser nye tal fra IDC. Især ét mærke er hårdt ramt.

Salget af computere fortsætter med at rasle ned.

Ifølge foreløbige tal fra IDC faldt antallet af solgte pc'er i årets tredje kvartal med hele 17 procent sammenlignet med samme kvartal året før, hvor niveauet i forvejen lå lavt. I alt er der de seneste tre måneder solgt 294.700 bærbare og stationære computere i Danmark.

Nedturen rammer bredt i markedet, hvor både de private forbrugere og virksomheder er meget tilbageholdende med at investere i nyt udstyr.

På consumer-markedet er det ifølge senioranalytiker i IDC Anders Elbak konkurrencen fra tablets, der trækker pc-salget ned, mens erhvervskunderne stadig bare er tilbageholdende med at udskifte deres pc'er.

"Det er det samme billede, som vi har set i tidligere kvartaler, hvor særlig privatmarkedet er ramt af kannibalisering fra tablets. Mange har tre eller fire pc'er kørende derhjemme og vælger derfor at supplere maskinparken med en tablet fremfor at købe en traditionel pc," siger Anders Elbak.

Heller ikke på erhvervsmarkedet er der meget, der trækker salget op. Mange virksomheder valgte efter finanskrisen at lade deres ældre pc'er køre et år eller to længere end normalt.

"Det der med at udskifte pc'er hvert andet eller tredje år har ændret sig efter finanskrisen, så levetiden for en pc er blevet forlænget. Det er et mønster, der tilsyneladende har bidt sig fast," siger Anders Elbak.

De danske tal flugter med en ny prognose fra analysefirmaet Gartner, som spår, at det globale pc-salg i 2013 vil falde med otte procent.

Pc-leverancer - Danmark - 3. kvartal 2013

 Antal 
Stationære80.400-10 %
Bærbare214.300-19 %
Consumer141.700-16 %
Erhverv152.900-17 %

Kilde: IDC

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan