"Den højere hastighed er absolut det største smertepunkt. Problemet med hurtigere release-cyklusser er, at [virksomheder] ikke ved, om deres apps vil virke på hver enkelt nye version af Windows og IE."
Det udtalte rådgiver Michael Silver fra Gartner for nylig om, hvorfor mange virksomheder holder igen med at opgradere fra Windows 7 til Windows 8.
"Der er stor sandsynlighed for, at virksomheder vil blive på Windows 7 så længe som muligt." Michael Silver forklarede, at mange standardiserer på Windows 7/Office 2010 og derfor ignorerer Microsofts nye versioner.
Windows 7 har nemlig for længst bevist sit værd som et stabilt og velfungerende styresystem, og derfor har virksomhederne et begrænset incitament til at skifte til Windows 8.
Samtidig betyder nye opdateringscyklusser, at Windows 8 potentielt kan give en del ekstra arbejde for it-afdelingen, mener Gartner.
"Om et år eller to vil der komme endnu en Windows 8-udgivelse, og den vil have endnu en version af IE. I mellemtiden ændrer Windows-desktoppen sig ikke meget ... den er grundlæggende understøttet hele livet."
"Vi kører den lavest mulige fællesnævner. Intet over - kun noget ved siden af"
Computerworld har spurgt Microsofts danske teknologidirektør, Ole Kjeldsen, hvordan han mener at man som it-afdeling skal tackle de nye opdaterings-cyklusser?
Laveste fællesnævner i infrastrukturen
"Der er ingen tvivl om, at det er en kompleksitet, som skal håndteres. Men jeg vil også samtidig sige, at det er en tankegang, som vi også selv er offer for - og som er forankret i den verden, vi kender: Nemlig at vi har fuld styr på vores infrastruktur, og ved nøjagtig, hvad der kører på den til enhver tid."
Den form for infrastruktur har dog også en ulempe, tilføjer Ole Kjeldsen.
"At vi begrænser den, hvis jeg må være lidt fræk. Vi kører den lavest mulige fællesnævner. Intet over - kun noget ved siden af."
Sådan ser fremtiden ud for Microsofts kunder
Teknologidirektøren fra Microsoft Danmark giver sit bud på, hvordan it i virksomheder kan se ud i fremtiden:
"I den nye verden kunne man sagtens forestille sig en desktop-infrastruktur hos en kunde, som består af flere forskellige versioner, så ikke alle behøver at være på den samme version - men at der er co-eksistens mellem de forskellige versioner."
"Det er noget af det, vi lægger op til med vores management-værktøjer."
Ole Kjeldsen erkender dog samtidig, at man ikke bare kan fjerne de klassiske arbejdsopgaver i it-afdelingerne med et nyt management-værktøj.
"Det er vigtigt for os at sige, at det her er en transition, vi bevæger os igennem stille og roligt"
"Der vil stadig være en grad af, at man er nødt til at teste nogle applikationer, fordi de kan have nogle afhængigheder til tidligere versioner. Helt klart," siger han og tilføjer:
"Det er stadig den enkelte kunde, der vurderer, hvad man vil slå til og fra. Man behøver jo ikke at lave opdateringerne."
Men den frekvens, hvormed i skubber nye versioner ud, er øget?
"Den er helt sikkert øget - ingen tvivl om det."
"Og specielt når man vælger at gå på vores cloud-løsninger. Heldigvis ser kunderne det som en fordel, fordi de så får adgang til det nyeste uden at behøve at vurdere, om det er nødvendigt at købe til."
"Man får bare det nye, fordi man allerede har betalt for det, og så kan man tage det i brug, hvis man vil - eller man kan lade være."
Behøver ikke at være et big bang
Ole Kjeldsen forklarer, at Microsoft også har fokus på de it-chefer, der måtte være bekymrede over den øgede opdaterings-cyklus:
"Det er vigtigt for os at sige, at det her er en transition, vi bevæger os igennem stille og roligt, og vi er meget obs på at hjælpe vores kunder ved at sige: ‘Det er ikke et big bang. Det er ikke at smide det ud, du kender.'"
"Du kan stille og roligt glide over i den nye verden og få de fordele, når du er klar til det."
"Så jeg forstår bekymringen, men hvis vi vil fortsætte med at øge værdi med it til mange virksomheder, er vi nok nødt til at se det her nye paradigme som en mulighed og stille og roligt omfavne det i det omfang, det kan lade sig gøre."
Her er det nye Microsoft
Microsoft er i disse år, som så mange andre it-leverandører, i gang med en gigantisk transformation på grund af markante trends som cloud, sociale medier, mobile løsninger og big data.
Læs om selskabets fire store satsningsområder her.
Læs også:
Derfor eksisterer det gamle Microsofts snart ikke længere