Derfor er det (næsten) umuligt at stoppe mail-kaos

Et samarbejdssystem kan bidrage med meget godt til virksomheden, men man begår en stor fejl, hvis man tror, at det kan erstatte e-mailen.

Det kan godt være, at mange virksomheder i stor stil investerer i samarbejdssystemer og social software - blandt andet fordi e-mailen i en række sammenhænge er en for gammeldags måde at kommunikere på og kan være lidt af en tidsrøver.

Det er bare ikke ensbetydende med, at medarbejderne så rent faktisk bruger mindre tid i mail-systemet eller på at lede efter information, skriver Forrester-rådgiver Philipp Karcher i et blogindlæg. 

"Måske vil sociale teknologier på sigt fintune deres motorer til indholds-anbefalinger, og nok mennesker vil tage platformene til sig til, at vi stoler lige så meget på dem, som vi stoler på vores indbakker til vigtige beskeder. Men der er vi ikke helt endnu," skriver han.

"Social er i dag et supplement, ikke en erstatning af e-mail. Medarbejderne i de mest modne sociale virksomheder tjekker stadig deres deres indbakke først og aktivitets-strømmene sekundært," forklarer Phillipp Karcher.

Masser af støj i dagligdagen
Forrester-rådgiveren beskriver udviklingen således:

"Social fortrænger nogle interaktioner, der er ineffektive over e-mail, men overordnet set introducerer det flere beskeder, som medarbejderne skal gennemgå."

Phillipp Karcher skriver dog samtidig også, at det ikke nødvendigvis er en negativ ting, da virksomhederne i høj grad også investerer de sociale teknologier for at øge samarbejdet i organisationen.
"Hvis en organisation skal være konkurrencedygtig, kan den ikke bare have en masse mennesker, der sidder og kigger på e-mails og sender hinanden e-mails bare for at vise, at de har gjort noget"

Men mens det eksempelvis bliver lettere at finde frem til kolleger, der kan hjælpe med bestemte opgaver, og at deltage i relevante diskussioner og videndeling, så giver samarbejdssystemerne også en ny udfordring: 

"E-mail har et lavt støj-signal, men social er endnu mere støjende. Faktisk viser Forresters data fra undersøgelser, at sammenlignet med medarbejdere, der ikke benytter sociale medier i virksomheden, så bruger dem, der gør, faktisk mere tid af deres typiske arbejdsdag på at lede efter information."

Forrester skriver, at det ikke er ensbetydende med, at man er mere ineffektiv, for det er snarere et udtryk for, at kommunikationen og videndelingen er forbedret.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)