Apple overgiver sig: Slipper iPhones løs på markedet

Apple svigter nu endegyldigt sine gamle allierede i telebranchen. Ny distributionsaftale fra iPhones lukker it-forhandlere ind i varmen.

Apple har i al stilhed løsnet grebet om markedet for iPhones. En aftale med distributøren Tech Data betyder, at it-forhandlere nu får adgang til de populære telefoner på lige fod med andre it-produkter. Tech Data distribuerer i forvejen Apples iPads og Macbooks.

Den nye aftale er et markant skift i Apples salgsstrategi. Hidtil har forhandlere i både retail- og SMB-markedet været henvist til at købe deres iPhones enten direkte hos Apple eller gennem teleoperatører, som dermed har kunnet sælge abonnementer og andre services, som slutkunderne så var henvist til at købe sammen med telefonerne.

"Det er et meget stort skifte for Apple. For bare et nogle år siden gik alt gennem operatører," siger Tech Datas chef for mobil og tele, Jacob Nisssen.

Han oplyser, at den nye aftale er forhandlet igennem på europæisk plan. I Danmark er aftalen trådt i kraft tidligere i denne måned som en del af en samlet nordisk aftale, som i Sverige også omfatter Tech Datas konkurrent Ingram Micro.

"Tidligere har Apple ikke haft et distributions-setup på iPhone. Nu kommer man så lidt bredere ud i markedet fremfor alene at satse på teleoperatører. Dermed bliver varerne mere tilgængelige. Vi lever jo af at servicere it-kanalen, så vi har et helt andet fokus på forhandlerne end teleoperatørerne," siger Jacob Nissen.

Han peger på, at iPhone-aftalen vil betyde, at især erhvervskunder kan se frem til bedre service på deres iPhones.

"Vi får mulighed for at knytte services til leverancen som for eksempel preload af apps og software i specifikke forhandlercases. Vores model lægger også op til, at specialbutikker som Humac og Eplehuset med fordel kan købe ind hos os," siger Jacob Nissen.

Hos forhandlergiganten Atea vækker den nye aftale også tilfredshed. Atea har i en del år været autoriseret Apple-forhandler, men har været henvist til at forhandle med teleoperatører, hvis man ville have iPhones på hylderne.

"Derfor har vi ikke hidtil haft mulighed for at disponere direkte hos Apple, men kun via de teleoperatører, der vil lade os købe ind på deres aftaler. At Apple nu udvider sin distributionskanal til også at omfatte os som partner, betyder, at vi får samme vilkår, så vi også vil kunne begynde at reparere på telefonerne. Så vores erhvervskunder kan nu også få den fulde support på hele Apples produktsortiment," siger direktør Søren Jensen, Atea.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apple Danmark.


Læs også:


Danske forhandlere dumper Apple

Apples iPhones sælger som varmt brød - men overskuddet falder


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery