Gigaregning fra EUApple skal betale 13 milliarder euro, næsten 97 milliarder danske kroner, i restskat til Irland

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Interview: Der er fuld damp på konkurrencen på det danske telemarkedet, og teleselskaberne forsøger alle at knække koden til at vinde kampen. Her fortæller Telenors direktør om planen med en helt ny it-platform.

Teleselskaberne i Europa - og ikke mindst i Danmark - kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening.

Faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene - det er blot nogle af de udfordringer, selskaberne er nødt til at tackle.

Computerworld tager i en ny interview-serie pulsen på den danske telebranche ved at interviewe de fire store selskaber, Telenor, TDC, 3 og Telia, om deres udfordringer og strategiske satsninger på markedet.

"Det jeg ser som den største udfordring er den virkelige differentiering. Hvordan præsenterer vi den virkelige værdi for kunderne? Hvordan bliver vi mere relevante for vores kunder ved ikke bare at dumpe priserne?" lyder det fra Marek Slacik, der har været administrerende direktør i Telenor Danmark siden sidste sommer.

"Det er en rejse. Du kan ikke ignorere, hvad kunderne siger, og hvis du virkelig ønsker at blive kunde-fokuseret, skal du begynde at handle, ikke kun tale om det. Det har generelt manglet i industrien," siger han til Computerworld.

Telenor har mistet en betydelig mængde mobilkunder over det seneste år, og Danmarks næststørste teleselskab har også måttet erkende, at der var en del kunder, der ikke var tilfredse med selskabets service-niveau - hvilket resulterede i en kæmpe shitstorm på Facebook i 2012.  
"Du skal gøre rent i huset, så kunderne rent faktisk forstår, hvad det er, du tilbyder"

Satser på helt ny it-platform
Marik Slacik forklarer, at det betyder radikale ændringer af måden, man driver forretning på, hvis man rent faktisk skal realisere målet om et bedre fokus på kunderne.

"Det betyder, at nu er nødt til at lave en radikal simplificering og fjerne kompleksiteten for kunderne. Du skal gøre rent i huset - og også holde det rent for fremtiden - så kunderne rent faktisk forstår, hvad det er, du tilbyder."

Det er en af grundene til, at Telenor i Danmark har besluttet at investere i en helt ny og meget omfattende it-platform.

"Service handler i dag om en cross-channel dimension. Det handler om din it-platform og om, hvordan den hjælper kunderne. Og det handler om, hvor simpel, transparent og ligetil du er, så kunderne ikke føler, at du snyder dem."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.