Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Interview: Telia har haft nogle svære år i Danmark, men Søren Abildgaard mener at have fundet den gyldne opskrift på et telemarked, hvor mange mener, at en af de fire store operatører må lade livet.

Data, data, data - og så masser af fede indholdstjenester.

Det er forretningsplanen hos Telia i Danmark.

Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

"Det går rigtig godt for Telia i Danmark i dag," lyder det dog fra Søren Abildgaard, der blev administrerende direktør i Telia i starten af 2011 efter at have haft direktørposten i lavprisselskabet Call Me, der også ejes af Telia.

"Især hvis man kigger lidt længere tilbage, så havde Telia en meget problematisk tid igennem en årrække. Nu har vi haft seks kvartaler med vækst. I seneste kvartal vækstede vi den omsætning, vi får fra at sende regninger til kunderne, med seks procent," fortæller han og tilføjer, at omkostningerne samtidig blev mindre, mens bundlinjen voksede.

"Så kan man spørge, om det var 'one-offs', men det var det ikke. Der er ikke én ting, vi har gjort rigtigt, det er mange ting - og heldigvis flere gode ting end dårlige ting."
"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud"

Ikke plads til fire selskaber i Danmark
Både analytikere, branche-iagtagere og teleselskaberne selv taler ofte om, at der ikke er plads til fire store teleselskaber i Danmark.

Søren Abildgaard beskriver selv de kommende års kampplads således:

"Der kommer til at blive kæmpet om forbrugernes gunst på privat- og erhvervsmarkedet på data-delen. Det er data, der kommer til at drive konkurrencen fremadrettet - evnen til at levere data hurtigt og pålideligt med lave ping-tider og god dækning."

"Det er set ud fra et kundeperspektiv. Ud fra et industri-perspektiv er det helt store problem, at der er en spiller for meget på det danske marked."

Så er spørgsmålet vel, hvem der ikke skal være her?

"Ja, og det er I alle sammen dygtige til at gætte på."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.