Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig

Interview: Telia har haft nogle svære år i Danmark, men Søren Abildgaard mener at have fundet den gyldne opskrift på et telemarked, hvor mange mener, at en af de fire store operatører må lade livet.

Data, data, data - og så masser af fede indholdstjenester.

Det er forretningsplanen hos Telia i Danmark.

Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.

"Det går rigtig godt for Telia i Danmark i dag," lyder det dog fra Søren Abildgaard, der blev administrerende direktør i Telia i starten af 2011 efter at have haft direktørposten i lavprisselskabet Call Me, der også ejes af Telia.

"Især hvis man kigger lidt længere tilbage, så havde Telia en meget problematisk tid igennem en årrække. Nu har vi haft seks kvartaler med vækst. I seneste kvartal vækstede vi den omsætning, vi får fra at sende regninger til kunderne, med seks procent," fortæller han og tilføjer, at omkostningerne samtidig blev mindre, mens bundlinjen voksede.

"Så kan man spørge, om det var 'one-offs', men det var det ikke. Der er ikke én ting, vi har gjort rigtigt, det er mange ting - og heldigvis flere gode ting end dårlige ting."
"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud"

Ikke plads til fire selskaber i Danmark
Både analytikere, branche-iagtagere og teleselskaberne selv taler ofte om, at der ikke er plads til fire store teleselskaber i Danmark.

Søren Abildgaard beskriver selv de kommende års kampplads således:

"Der kommer til at blive kæmpet om forbrugernes gunst på privat- og erhvervsmarkedet på data-delen. Det er data, der kommer til at drive konkurrencen fremadrettet - evnen til at levere data hurtigt og pålideligt med lave ping-tider og god dækning."

"Det er set ud fra et kundeperspektiv. Ud fra et industri-perspektiv er det helt store problem, at der er en spiller for meget på det danske marked."

Så er spørgsmålet vel, hvem der ikke skal være her?

"Ja, og det er I alle sammen dygtige til at gætte på."

"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan