Foto: Uffe Weng.

Opråb: Apple, Nokia, HTC og Samsung har antenne-problemer

En stribe populære smartphones og mobiler opnår uheldige karakterer i ny test af antenner. Der skal lægges pres på producenterne, lyder det fra TDC-topchef Carsten Dilling og Dansk Industri.

Annonce:
Annonce:
Alt for mange smartphones og mobiler har for dårlige antenner, og det irriterer telebranchen, der investerer milliarder i mobil-netværk. 

Problemet er, at kunderne, når deres telefon har svært ved at fange netværket, formentlig ofte bebrejder teleselskabet, selv om det kan være selve mobilen, der har et problem.

Som Computerworld skrev tirsdag, har Aalborg Universitet målt antenne-kvaliteten på 22 forskellige mobiltelefoner og telefonmodeller.

Konklusionen er blandt andet, at der er en forskel på mere end 10 gange i størrelsen af det radiosignal, der kræves for forbindelse med den dårligste i forhold til den bedste telefon.

Slet ingen gode telefoner
Der er ingen af telefonerne i testen, der opnår betegnelsen gode eller meget gode i forhold til antennen.

Der er til gengæld mange telefoner, der får karakteren middel, ligesom mange er under middel og nogle få decideret ringe.

I den sidste gruppe finder vi iPhone 5C, iPhone 5S og Nokia Lumia 925.

"Det er selvfølgelig et stort problem, at antennerne ikke er bedre end det," siger administrerende direktør i TDC, Carsten Dilling, til Computerworld.

Carsten Dilling mener dog, at TDC først og fremmest skal fokusere på det, selskabet selv er herre over.

"Vi skal blive ved med at investere i vores netværk og gøre, hvad vi kan for at levere 110 procent," siger Carsten Dilling, der samtidig tilføjer, at netværksleverandøren Huawei har fået besked på ikke bare at levere netværk, men også at levere netværk, der spiller bedst muligt sammen med telefonerne.

Tom Togsverd, der er direktør i Dansk Industris ITEK, skriver i en mail, at det er godt, at Erhvervsstyrelsen har undersøgt mobilantennerne.

"Mobiltelefonen er et uundværligt værktøj for borgere og virksomheder. Det er i den grad et produktivitetsfremmende arbejdsredskab. Derfor er det godt med fokus på, at flere faktorer har betydning for at teknologien virker, som den skal."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.