Sådan kan Facebooks køb af WhatsApp ramme telebranchen

Facebooks milliard-opkøb af WhatsApp, der lader brugerne sende beskeder gratis, kan få konsekvenser for teleselskaberne.

En dårlig nyhed for teleselskaberne.

Sådan beskriver Forrester-analytiker Dan Bieler nyheden om, at Facebook køber WhatsApp for et beløb, der svarer til omkring 100 milliarder kroner.

WhatsApp har hele 450 millioner brugere - til trods for at virksomheden kun har 55 ansatte og fem år på bagen. Og der kommer endnu en million brugere til hver eneste dag.

Facebook har naturligvis en plan med opkøbet - læs mere om den her - men det er ikke kun de to implicerede selskaber, der påvirkes af handlen.

Dan Bieler fra Forrester ser i en kommentar til handlen denne konsekvens for teleselskaberne:

"Facebooks køb af WhatsApp viser, at markedet for beskeder er langt fra dødt. Men det er blevet værre for teleselskaberne."

"Det faktum, at Facebook lægger 19 milliarder dollar på bordet, heraf fire milliarder dollar i kontanter, for en global besked-tjeneste med 55 ansatte, bør skræmme teleselskaberne med deres millioner af medarbejdere og høje omkostningsstrukturer."

Hvem har magten over data?
Han forklarer, at tjenester som WhatsApp, Line, KakaoTalk, WeChat og Viber allerede har skubbet teleselskaberne væk fra et dybere engagement med kunderne.

En af udfordringerne for teleselskaberne er også, at det med disse tjenester ikke kun er teleselskaberne, der kan analysere bruger-adfæren ud fra data og på den måde finde vej til nye forretningsområder.

I stedet havner mere og mere af den viden og indsigt hos eksempelvis en tjeneste om WhatsApp.

"Det er det, der gør denne her aftale så farlig," skriver Dan Bieler.

"Jeg ser en klar risiko for teleselskaber: Ultimativt kan de måske stå tilbage med at sælge flat-rate data og give ubegrænset adgang til gratis SMS'er," fortsætter han.

I forhold til SMS'erne er det dog efterhånden nogle år siden, at de forsvandt som en af de store indtjeningskilder hos de danske teleselskaber.

I stedet kappes selskaberne herhjemme i dag om at kunne levere de hurtigste data-forbindelser med de bedste indholdspakker - læs mere om den konkurrence-situation her.

Netop spørgsmålet om, hvad teleselskabernes rolle bliver på fremtidens telemarked, diskuteres i næste uge i Barcelona til Mobile World Congress.

Her er i øvrigt både Mark Zuckerberg fra Facebook og WhatsApps stifter til stede.



Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Derfor betaler Facebook 100 milliarder for firma med 50 ansatte - her er planen

Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)