Artikel top billede

Om få uger går det løs for Basim og DR's teknikere til Det Internationale Melodi Grand Prix. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR (Foto: Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR)

Bag kulisserne: Sådan bliver teknikken bag Danmarkshistoriens største tv-show

DR har ambitioner om at producere sit største show nogensinde, når Det Internationale Melodi Grand Prix snart bliver sendt til 200 millioner seere. Læs her, hvor stort det tekniske setup bliver.

Om en god måneds tid bliver der for alvor knald på pailletterne og teknikken, når sangeren Basim skal forsvare de danske farver ved Det Internationale Melodi Grand Prix i København.

DR fortæller til Computerworld, at public service-stationen som vært for grand prix'et i B&W-hallerne på Refshaleøen i København disker op med sit største tekniske setup nogensinde set på dansk grund.

Dette gælder for selve produktionen af de to semifinaler den 6. og 8. maj og den store finale-lørdag den 10. maj samt for alle de tiltag på sociale medier, der allerede kører på fuld damp.

DR var også vært for Eurovision Song Contest i Parken, København i 2001, men denne gang får gaspedalen lige et ekstra nøk nedad for at levere et historisk flot og velgennemført tv-show med 22 kameraer på artisterne.

Aldrig før set på tv

DR-produktionsleder Kamilla Monies fortæller til Computerworld, at der er sket meget på flere fronter siden 2001, hvor Danmark producerede ét finaleshow med 23 deltagerlande.

"I år producerer Danmark også to semifinaler - altså i alt tre shows. Dertil er antallet af lande langt større i år, hvor der er 37 deltagerlande med. Siden 2001 er der også sket en teknisk udvikling, der giver helt nye muligheder for afvikling og udtryk på scenen," lyder det fra Kamilla Monies.

Chefen for tv-produktionen forklarer, lettere hemmelighedsfuldt, at DR gerne vil vise ting, som man ikke har set på tv før, og DR rent teknisk er kommet langt videre end ved finaleshowet i 2001.

"Vi er ekstremt ambitiøse, og der ligger udfordringer i at løse de vanskelige tekniske opgaver, vi giver os selv. Men vi er godt på vej, og er sikre på, at alt nok skal klappe, når vi sender den første semifinale den 6. maj," fortæller Kamilla Monies.

Samlet set har DR budgetteret med omkring 190 millioner kroner til afholdelse af showene, der faktisk er ni af i alt, hvis man tæller juryshows og generalprøverne med.

Det vildeste lysdesign

På mandskabssiden er cirka 550 DR-medarbejdere involveret i projektet.

Alene 46 mand står blandt andet for et lysshow i hidtil uset størrelse med over 3.000 lamper og 1.200 kvadratmeter LED-skærme. 

Lysproduktionen bliver det klart største, der nogensinde er tændt for i Danmark og samtidig et af de største i verden. 

I skrivende stund er lysdesigner Kasper Lange og hans folk i gang med at forprogrammere lyset til de 37 numre, der indgår i hele produktionen. 

Her er variation i lys-udtrykket et afgørende punkt, for tv-seerne skal gerne kunne skelne sangene fra hinanden blot ved at kigge på dem i det resumé, der sendes inden sms-afstemningen. 

Samtidig er statsradiofonien også i gang med at finpudse lyddesignet, da B&W-hallerne er store og derfor efterlader en del efterklang. 

Under normale omstændigheder dør lyden ud efter godt 13 sekunder i hallen, og den tid skal ned på tre sekunder. 

Det sker blandt andet med 60.000 kvadratmeter lydabsorberende stof og de såkaldte AqFlex-absorbanter, hvilket er en dansk opfindelse med en slags balloner, der kan tæmme bassen. 

Der skal hænges i alt 150 af disse 'balloner' på alt mellem 25 og 48 meter ned fra loftet for skabe en optimal akustik i den gamle fabrikshal. 

Helgardering med satellit og fiber

Selve tv-signalet til semifinaler og finalen bliver udsendt til godt 170 millioner tv- og net-seere i Europa og i resten af den ganske verden via en stor såkaldt SNG-sendevogn placeret på Refshaleøen.

Sendevognen er proppet med teknik, så der kan sendes i HD-kvalitet via redundante satellitforbindelser, der svæver 36.000 kilometer over ækvator.

Dertil har DR sikret sig en yderligere livline i samarbejde med Euro Broadcasting Union (EBU), der er de europæiske public servicestationers sammenslutning.

"Signalet sendes til EBU's hovedkvarter, i Geneve, via DR byen på EBU's fibernetværk, så de kan sende det op, hvis der mod forventning sker noget med SNG-vognen i København," forklarer Steen Olsen fra DR's mastercontrol.

Han fortæller, at de to semifinaler rent teknisk bliver produceret helt ens, mens finaleshowet lørdag den 10. maj adskiller sig ved, at der er direkte tv-signaler fra hvert lands afstemning.

Udover udsendelserne i flimmerkassen sender DR også de tre store shows på nettet, hvor resten af verden kan følge med på adressen eurovision.tv.

Du kan selv synge med

Til at hjælpe med at producere det bedste show nogensinde på tv og nettet har DR som ambition at skabe sine mest inkluderende tv-udsendelser under selve showets slogan, der kort og godt er 'Join Us'.

"Vi gør det helt konkret ved at skabe nogle 'mellem-acts' i tv-showene til maj - underholdningsindslag - der er baseret på indhold, som brugerne har skabt på nettet," fortæller Søren Bygbjerg, der er ansvarlig for DR's aktiviteter på nettet og sociale medier.

Han forklarer, at DR allerede har kørt en kampagne på Twitter, Facebook, Instagram og sågar det russiske VKontakte, hvor seerne skulle komme med deres idéer til det ultimative Eurovision-nummer.

"Vi fik tusindvis af forslag, og vores sceneinstruktør Kenneth Kreutzman arbejder på at forvandle dem til et nummer i finalen," lyder det fra DR's ansvarlige for de sociale medier.

Fremadrettet er planerne blandt andet, at når sidste års vinder, danske Emmilie de Forest toner frem i den første semifinale den 6. maj og synger sit vindernummer, kan seerne være med som virtuelt kor.

Det foregår ved, at de optager sig selv på webcam og deler videoen på DR's kampagnesite JoinUs.dk, hvor man også kan uploade dansetricks.

Passer på med Twitter-offensiv

"Nogle af de bedste, sjoveste og vildeste videoer vises i semifinale nummer to den 8. maj, og en håndfuld af amatørdanserne vil blive inviteret til København for at optræde på scenen," lyder det fra Søren Bygbjerg.

Han understreger samtidig, at trods flere satsninger på sociale platforme som Twitter, Facebook, Youtube, bliver foden sluppet lidt fra gaspedalen i forhold til eksempelvis den danske version af Melodi Grand Prix, hvor der var cirka 12.500 tweets på hashtagget #DRGrandPrix under showet.

"Vi skal være meget opmærksomme på ikke at ekskludere det store flertal af seere i de 37 deltagerlande, som ikke selv er på Twitter, eller som måske aldrig har hørt om det," siger Søren Bygbjerg.

Det sociale mediearbejde bliver udført i samarbejde med EBU, som også står for afviklingen af sms-afstemningen, der bliver kontrolleret i samarbejde med revisionshuset PwC.

Om produktionen slår krøller eller ej, kan vi kun gisne om, mens DR i disse uger arbejder på højtryk for at få omdannet B&W-hallerne til scenen for det store show.

Herfra krydser vi fingre for, at det hele ikke ender i Only Teardrops.

Læs også: 
Kom med om bag scenetæppet i den digitale biograf