Artikel top billede

Tillykke med de 25 år: Konsollen som min mor elskede at hade

Nintendos Game Boy har i år 25 års fødselsdag. Konsollen som startede som en stor, hvid klods blev hurtigt skyld i blege børn og vrisne mødre, der hellere ville se deres søn spille fodbold.

Sommersolen brænder ind af bilruden, imens jeg kører over Fyn. Med min skulder i en pinefuld position, så solstrålerne bedst ville ramme ind på min Game Boy-skærm, sad jeg og fik timerne fra Esbjerg til København til at forsvinde. Opslugt i en anden verden prikker min mor hårdt til mig.

"Morten, lytter du ikke efter? Lagde du slet ikke mærke til Lillebæltsbroen?"

Jeg var fuldstændig ligeglad med Lillebæltsbroen. Jeg havde lige fanget en 'Haunter' i mit Pokémon-spil, hvilket havde taget mig mindst en time. Jeg var lykkelig. 

På bilferien med tasken fyldt med AA-batterier, i venteværelset ved lægen, i skolegården, på drengeværelset, på græsplanen i sommersolen og ved det frostramte vindue med en lampe om vinteren. I starten af 90'erne var den håndholdte spillemaskine med overalt. 

Den 21. april 1989 kom den første Game Boy til salg i Japan. Med nutidens standarder var det en stor og tung klods af hvid plastik med en skærm, som man kun kunne bruge i sollys.

Alligevel var det en håndholdt konsol, som revolutionerede spilbranchen, og  som endte med at gå over i historien som den bedst sælgende konsol i det 20. århundrede.

Maskinen var tung og klodset, vejede næsten 400 gram og var et svagt produkt rent hardwaremæssigt, selv med datidens standarder - 2,5 tommer skærm med en opløsning på 160 x 114 (hvilket er en mindre opløsning, end der er på et Pebble-ur) og 8 kilobyte video-ram.

Skulle jeg spille mod mine kammerater, var det med et kabel mellem to Game Boys - og jeg kunne i starten kun spille mod én anden. Men det var ligemeget. Det bragte mig og mine venner sammen, også selv om vi var nødt til at tape Martins Game Boy-stik sammen med hans Game Boy, fordi stikket var i stykker. 

Det lyder måske ikke som en imponerende maskine, men over 150 millioner enheder blev solgt på verdensplan, da den året efter blev sat til salg i USA og Europa. Nok på grund af to vigtige faktorer: En batterilevetid på 30 timer og det legendariske spil Tetris.

Datidens konsolkrig
Dengang var konsolkrigen en noget anden, end den vi har i dag. Hvor Microsoft og Sony stædigt kæmper om førerpladsen som den bedste og mest sælgende konsol, var striden dengang mellem Nintendo og Sega.

Segas Game Gear var på rene hardwarespecifikationer et monster i sammenligning med Nintendos Gameboy, hvilket Nintendo var yderst bevidst om. Det ville kræve en killer-app, hvis det japanske firma skulle overgå konkurrenten.

Derfor solgte de hver eneste Gameboy sammen med spillet Tetris, et russisk puzzle-spil, som nu klassificeres som det mest spillede spil i verden. Det var et genialt træk, der fuldstændig fejede Sega af det håndholdte marked - Jeg kunne spille Tetris hvor som helst, hvad mere behøvede jeg? 

For Computerworlds yngre læsere kan Tetris' position på spilmarkedet sammenlignes med Angry Birds, som nu er et must, når en ny mobil platform skal præsenteres.

Både Windows Phone, Amazons Android-spin off og Symbian blev alle lanceret med Angry Birds i deres app-kataloger som en del af grunden til, at man skulle gå over på deres platforme.

"Gotta Catch 'em all!"

Nintendo har med deres Game Boys givet os nogle af de bedst sælgende og største spilserier: Super Mario, Metroid, Donkey Kong, Legend of Zelda - og selvfølgelig Pokémon.

Sidstnævnte spil om de 151 dyr kom ud i 1996, og det blev hurtigt et globalt fænomen.

Min mor oplevede pludselig sine børn tale et helt andet sprog ved middagsbordet, når hendes nu 7-årige dreng snakkede om, at "Pikachu havde lavet et critical hit med thundershock mod Charmander." Min lillebror var mundlam af ren fascination og misundelse - min mor af ren undren.

Pokémon-serien blev senere spilmagneter på Nintendos efterfølgende håndholdte maskiner, Game Boy Color og Nintendo DS - ingen kan tale om Game Boys' succes uden at nævne Pokémon.

Game Boy'en var en redning og et mareridt for datidens mødre på samme måde, som iPad'en er i dag. Børnenes vanlige skrig og skrål i bilkøen eller i indkøbscentret forsvandt, så længe de havde plastikboksen i hånden, men den var som limet til deres hænder, når aftensmaden skulle på bordet, eller det var blevet sengetid.

"Mor kom nu! Jeg er lige kommet til en boss, og så kan man altså ikke gemme!" Ord som er blevet råbt utallige gange fra mit børneværelse, imens maden nedenunder blev koldere og koldere. 

Samme lyd kan man stadig høre fra børneværelser den dag i dag, men Game Boy'en er i stor stil blevet byttet ud med enten en smartphone eller en tablet. 

Et godt råd til jer forældre, for uanset platform: Man kan altid gemme.

En konges potentielle fald

25 år og 11 håndholdte konsoller senere er Nintendo stadig den ubesejrede konge af det håndholdte marked for spilkonsoller.

Sega er forlængst forsvundet i glemslen, og Sony har med deres PSP-serie kun kunnet skabe en lille markedsandel i sammenligning med Nintendo og deres nuværende DS-serie af håndholdte. 

Men markedet er ved at skifte. 

Spil bliver i stigende grad spillet på tablets og smartphones, som ofte er kraftigere, nemmere at hente spil til og som har et større økosystem. 3DS har i dag 646 forskellige spiltitler, IOS har over 42.000. Alene Angry Birds er blevet hentet over én milliard gange.

Nintendo har udtalt gentagne gange, at de ikke vil gå over til at udgive spil til smartphones. Spil skal spilles på en dedikeret konsol, mener Nintendo stædigt, alt imens markedet er på vej i den modsatte retning.

Hvad Nintendos planer er med det håndholdte marked er endnu uvist. Nintendos seneste håndholdte maskine, Nintendo 3DS solgte i fjerde kvartal af 2013 godt 42 millioner 3DS-maskiner, og der spås ikke nogen egentlig ny efterfølger før 2016.

Jeg ved heller ikke, om jeg ønsker, at Nintendo bevæger sig over på smartphones. Jeg har igennem årene ejet samtlige Game Boys, som har været til salg i Danmark - ejede Pokémon Gold en måned før alle andre, da min mor købte det i USA, og vil højst sandsynligt købe den næste model, når Nintendo engang vil præsentere den.

Det er som en portal tilbage i tiden, hvor alting var cirka lige så sort/hvid som pixelerne på skærmen. Hvor man kunne spille Mario i 32 timer og dø lige før sidste boss og skulle starte hele spillet forfra. Her kunne man ikke genoplive ved at betale 0,99 dollars for et ekstra liv, som du i dag kan på smartphones. Der var ingen kære mor. Hun stod i stedet i køkkenet og råbte. 

Derfor skal der blot lyde et: Tillykke - og et tak for 25 gode år!

Læs også: Dansk lancering: Så lang tid må du vente på Xbox One

Læs også: De 20 fedeste konsolspil i historien




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere