Protester mod iPhone-stavnsbånd: Nu reagerer Apple

Apple kommer nu på banen med en kommentar efter at være blevet sagsøgt for et besynderligt iMessage-problem, der rammer brugere, der skifter fra iPhone til andre telefoner.

Det iMessage-problem, der plager smartphone-brugere, der ønsker at skifte væk fra iPhone, bringer nu Apple på banen.

Problemet består i, at man - efter at være skiftet til eksempelvis Android - risikerer, at ens iPhone-kontakter ikke kan sende beskeder til den nye telefon.

Det skyldes, at deres iPhone fortsat ser telefonnummeret som en iMessage-enhed - og dermed som en enhed, der kommunikerer via Apples servere i stedet for via teleoperatøren.

Det er et problem, der har eksisteret længe - og som Computerworld har beskrevet her.

Senest har det ført til, at Apple er blevet sagsøgt af en frafalden iPhone-bruger fra Californien, fordi der opstod bøvl med hendes besked-kommunikation, efter at hun var skiftet til en Samsung-telefon med Android.

Hun mener blandt andet, at hun "straffes og ikke er i stand til at udnytte fordelene ved deres kontrakt med netværksleverandøren fuldt ud."

Apple: Vi arbejder på det
Tech-mediet Recode har fået en kommentar fra Apple til problemet, hvor det fremgår, at Apple har haft nogle server-problemer relateret til iMessage og de procedurer, der er for, hvordan man slår iMessage fra igen.

"Vi løste for nylig en iMessage server-fejl, der skabte et problem for nogle brugere, og vi kommer med endnu en løsning på en fejl i en kommende softwareopdatering," lyder det fra Apple til Recode.

"Brugere, der stadig oplever et problem, bedes kontakte AppleCare," lyder det videre fra selskabet, der altså anerkender, at problemet eksisterer.

iMessage er en del af Apples univers
iMessage-tjenesten har efterhånden nogle år på bagen og er på sin vis en fin tjeneste for Apple-brugerne, der via iMessage kan kommunikere gratis med hinanden - i stil med Facebook Messenger og WhatsApp.

iMessage er dog tilsyneladende så integreret i Apples univers, at brugerne kan få problemer, når de ønsker at skifte til en anden platform.

Der er flere måder at undgå problemet på. Det nemmeste er, at du slår iMessage fra på din iPhone, før du skifter til din nye telefon.

Nåede du ikke at gøre det, bliver du nødt til at logge ind med dit Apple ID på Apples hjemmeside, hvor du har mulighed for at markere, at du ikke længere har iPhonen.

Men selv om man følger de trin, kan der åbentbart være problemer på grund af de server-fejl, Apple nu forsøger at rette.

Læs mere om problemet og de mulige løsninger her.



Læs også:

Frafalden iPhone-bruger lægger sag an: Stavnsbundet til Apple

Færdig med iPhone? Men Apple er slet ikke færdig med dig



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.