Mail-bommert: Atea er under voldsomt pres

ComputerViews: En kontroversiel mail fra Atea er endt som en boomerang. Mailen fortæller en historie om et it-marked, hvor kundernes krav om lave priser lægger et voldsomt pres på it-leverandørerne.

ComputerViews: Blandt direktører og fodfolk i it-branchen er det god latin at tale varmt og længe om, hvor vigtigt det er, at man som virksomhed passer og plejer sine relationer til kunderne. I den slags opbyggelige foredrag bliver der som regel talt om at vise respekt, være lyttende og forstå kundens forretning og behov.

Derfor er det så desto mere markant, når landets største forhandler af hardware, Atea, vælger at sende mails med et pænt sagt tvivlsomt indhold ud til en stribe af sine kommunale kunder, sådan som det skete midt i maj.

Som nogle af Computerworlds læsere vil vide, blev de famøse mails sendt ud, efter at Atea var blevet vejet og fundet for let i kapløbet om at blive hovedleverandør på en af det offentliges vigtigste indkøbsaftaler, som blandt andet omfatter computere og tablets.

Udbuddet, der vurderes til at have en værdi på op mod 600 millioner kroner, blev i stedet vundet af en anden af mastodonterne i it-branchen, KMD. Det er i øvrigt den indkøbsaftale, som i it-branchen er kendt under navnet 02.02.

I mailen skød Atea med skarpt mod SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice). Den centrale påstand fra Atea var, at man i sit tilbud havde den "suverænt laveste pris".

Men Atea hævdede også, at man over for SKI havde "påvist", at adskillige produkter fra konkurrenterne ikke levede op til SKI's mindstekrav. Og for at sætte yderligere trumf på skrev Atea, at man "som den eneste" tilbudsgiver havde afgivet et tilbud, der var "konditionelt" - dvs. levede op til kravene i udbudsmaterialet.

Dyb undren over mailen
Hver for sig og tilsammen er det en række ganske alvorlige beskyldninger mod SKI og/eller KMD om at de havde snydt på vægten i udbudsforløbet.

Ikke mindst i lyset af, at SKI for nogle år siden blev ramt af en skandale, der netop handlede om lovligheden af de famøse indkøbsaftaler. Det kostede et par direktører jobbet og satte hele systemet med indkøbsaftaler skakmat i en længere periode.

Både hos konkurrenter og SKI valgte man dog at lade Ateas hårde udfald gå ind ad det ene øre og ud af det andet. SKI så sig dog nødsaget til at sende et svar ud til de kommunale slutkunder med en gendrivelse af Ateas påstande.

De færreste lagde dog skjul på deres dybe undren over Ateas fremgangsmåde.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.