Artikel top billede

It-firma droppede offentlige ordrer for millioner - og fik overskud

Flere års slid med at vende forretningen ser ud til at have båret frugt for software- og licensrådgivningsfirmaet Comparex.

Siden 2010 har det tyskejede selskab Comparex været plaget af voldsomme underskud, som tilsammen er løbet op i næsten 50 millioner kroner.

Den trend er nu blevet brudt med det seneste regnskab, som viser et lille overskud før skat på knap 700.000 kroner. Til sammenligning havde Comparex i 2012/13 et underskud på 4,1 millioner kroner.

I fjor måtte Comparex' tyske ejere endda træde til med en kapitalindsprøjtning på fem millioner euro - eller 37 millioner danske kroner.

Ifølge direktør Henrik Andersson hænger forbedringen først og fremmest sammen med en fokusering på kerneforretningen, som er salg og rådgivning om softwarelicenser og software asset management. Han opstiller samtidig et mål om yderligere forbedring af indtjeningen i de kommende år.

Farvel til omsætning på 150-200 mio. kr.

Helt bevidst har Comparex desuden valgt at styre langt uden om kunder i den offentlige sektor, hvor man ellers er kvalificeret som SKI-leverandør. Det har ifølge Henrik Andersson betydet, at Comparex har sagt farvel til en årlig omsætning på mellem 150 og 200 millioner kroner.

Problemet har været, at priserne på SKI-aftalerne er presset så langt ned, at det i praksis er umuligt at tjene penge på de offentlige ordrer. Og så er man bedre tjent med at fokusere på kunder, som bidrager til indtjeningen, i stedet for at have store ressourcer bundet i tom omsætning, lyder det fra Henrik Andersson.

Glad for at slippe af med offentlige kunder

"Med de forudsætninger, der ligger i SKI-aftalerne, er jeg glad for, at vi er sluppet af med de offentlige kunder. Vi ville meget gerne handle med dem, men det skal være en rentabel forretning. Det kræver, at indkøbsaftalerne er skruet sammen på en helt anden måde end i dag," siger Henrik Andersson.

Som eksempel nævner han, at de faste lave priser på SKI-aftalerne betyder, at man som forhandler er sårbar, hvis en softwareproducent som eksempelvis Microsoft pludselig hæver sine priser.

"Og det er faktisk lige præcis, hvad der er sket," siger Henrik Andersson.

Med til historien hører, at omlægningen af Comparex' forretning har kostet på personalesiden, hvor man er gået fra 45 ansatte i 2010 til i dag omkring 20 medarbejdere.

Men også på det område er der ifølge Henrik Andersson nye tider på vej med ansættelser i en salgsafdeling, som det seneste år har vundet markedsandele.

Læs også:

Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på ekstraregninger til licens-politiet

It-afdelingens to do-liste: Her kan der spares penge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere