Artikel top billede

Big data: Næste generation af reklamer mandsopdækker dig

Forståelsen af begreber som big data og business intelligence skal i de kommende år skille fårene fra bukkene i markedsførings-branchen.

Semi-nørdede fænomener som business intelligence og big data er efterhånden ved at bide sig fast i den danske reklame- og kommunikationsbranche, så det kan mærkes helt nede på bundlinjen.

For viden igennem dataindsamling er magt, og jo bedre sælgerne kender deres købere, jo mere kan de tilbyde kunderne fra alle hylder på alle digitale platforme som pc'er, smartphones og tablets.

Lektor Reimer Ivang, lektor i international markedsføring og nye medier ved Aalborg Universitet samt Computerworld-blogger, fortæller, at en af de helt store trends inden for digital markedsføring er sammensmeltningen af den fysiske og den virtuelle verden.

"Tv-reklamer kan ikke længere stå alene, og det er i mange tilfælde heller ikke helt nok bare at have en hjemmeside mere," forklarer han.

"Det, der virkelig kommer til at skille fårene fra bukkene i den kommende tid, er, hvordan virksomhederne indsamler, behandler og bruger data om kunderne," fortsætter Reimer Ivang.

Data-dialog skaber vækst

En af de virksomheder, der for alvor gør brug af datahåndtering om kunder, er web- og dialogbureauet Magnetix. 

Ud over at vinde Computerworlds Top 100-konkurrence anno 2014 i underkategorien 'Digital markedsføring' har den 14-årige virksomhed i de seneste år udmærket sig ved vækstrater på mellem 30 og 50 procent.

Væksten er blandt andet skudt i vejret på grund af bureauets evne til at designe kampagner, hvor data om kunderne er den olie, som salgsmotoren bliver smurt med.

"En af de helt store tendenser er, at internationale virksomheder som Oracle, IBM og Salesforce køber sig ind på marketing-platforme. De virksomheder kommer jo netop fra en verden, hvor de er vant til at håndtere store datamængder," forklarer Magnetix' direktør Martin Bochineck, som selv har en IBM-fortid.

Kiggede i 30 millioner datasæt

Et sted, hvor data om kundedata er omdrejningspunktet, er hos vvs-grossisten Brødrene Dahl, hvor Magnetix har været med til at kigge ned i 30 millioner datasæt om kunderne.

Den indsigt affødte viden om, at der er meget store demografiske og individuelle forskelle i kundernes købsadfærd.

Konsekvensen af denne viden aflivede efterfølgende virksomhedens tilbudskatalog til hele landet, som blev erstattet af skræddersyede tilbud til kunderne udsendt via individualiserede nyhedsmails.

Den slags initiativer var blandt andet med til at give vvs-grossisten omni-channel-prisen og guld-prisen, da Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) i foråret uddelte e-handelspriser til de bedste e-handlere i landet.

Pas på med at være for smart

Computerworld har desuden tidligere skrevet om, hvordan Dansk Supermarkeder bruger de store datamængder til at få langet flere varer over disken.

Vi har også beskrevet, hvordan forskellige teknologier som big data, ansigtsgenkendelse og nyhedsmails kan smelte sammen i en stor omfavnelse af og forståelse af kundens behov.

Men afgivelse af tilbud fra opmærksomhedskrævende virksomheder er samtidig en dans på en knivsæg, da konstante tilbud og virksomhedens tilstedeværelse helst ikke må blive for anmassende.

"Teknologierne er til stede, så succesen handler i høj grad om at kombinere dem på de rigtige måder. Det skal selvfølgelig gøres på en måde, så kunden altid har retten til at sige nej, for ellers kan man opnå den modsatte effekt af at give kunden en god service," forklarer Martin Bochineck.

Læs også:
Teknologidirektør: Derfor er Facebook-reklamer helt til grin




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere