Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

ComputerViews: Apple har under stort hurlumhej fremvist det længe ventede Apple Watch, som godt nok ikke er klar til produktion endnu. Apple Watch ser da meget lækkert ud på billederne, men vil det nogensinde kunne blive til et afgørende produkt?

ComputerViews: Der har floreret rygter om Apples kommende smartwatch i årevis, men først nu har selskabet fundet det betimeligt at præsentere det længe ventede produkt.

Det skete tirsdag i The Flint Center for the Performing Arts i Cupertino, hvor topchef Tim Cook som rosinen i pølseenden - ('one more thing') - kunne fremvise det kommende Apple-produkt, der bliver Apples første nye produkt-kategori i mange år efter diverse iterationer over iPad'en og iPhonen i de senere år.

Det kan du læse mere om her: Med dette ur vil Apple erobre vores håndled

Hurlumhejet og begejstringen over det nye Apple Watch var i vanlig stil tårnhøjt, og verdens tech-medier - nærværende inklusive - er fyldt med billeder af den lille ny.

Helt færdigt er uret dog ikke.

Apple er faktisk først klar til salg med uret engang i foråret - altså om et halvt års tid - og de eksemplarer, der til præsentationen blev fremvist, måtte ikke testes eller gennemprøves af de besøgende, fordi de ikke er teknologisk klar endnu.

Bliver det så stort?
Selv om opmærksomheden på Apples smartwatch - som er Apples første nye produkt-kategori siden iPad'en - har været meget stor, vil smartwatch-uret imidlertid næppe blive til andet end en slags nebensgesjæft for selskabet: En slags smart gimmick, som er sjov at have, men som forretningsmæssigt ikke kommer til at spille nogen afgørende rolle.

Lad os tage et kig på de rå tal:

Apples ubetinget største produktkategori målt på omsætning er iPhone, og selskabet solgte i 2013 omkring 150 millioner eksemplarer for i alt 91,2 milliarder dollar verden over.

Apples smartwatch kommer til at fungere som et 'add on'-produkt til iPhone og kommer altså kun til at kunne fungere optimalt, hvis det er koblet sammen med en iPhone.

Anslår vi, at én ud af 10 iPhone-købere (med udgangspunkt i iPhone-salget i 2013) vil investere de omkring 2.000 kroner (350 dollar) i et medfølgende Apple Watch, vil det føre til et samlet årligt salg på omkring 15 millioner Apple smartwatches.

Det vil - med forbehold for priser, valutamarkedet, svingninger og lignende - give en samlet omsætning i omegnen af 5,25 milliarder dollar. Det svarer til blot 3,3 procent af Apples samlede omsætning i 2013.

I sig selv er et mersalg ud af (nærmest) ingenting på 5,25 milliarder dollar - mere end 30 milliarder kroner - jo ganske pænt, men for Apple er det en så forsvindende lille del af den samlede forretning, at det ikke kommer til at gøre nogen forskel - og slet ikke er i nærheden af at blive et afgørende produkt, der kan sikre fremtidens vækst-kurver for Apple.

Apple Smartwatch er med andre ord rigtigt langt fra at komme blot i nærheden af de banebrydende salgstal og den massive impact, som Apple har opnået med både iPod, iPhone og iPad. Og kommer sikkert aldrig derhenad.

Det lille forretningsmæssige potentiale i uret understreges af, at Apples aktiekurs dykkede straks efter præsentationen af Apple Watch, efter at den tidligere på aftenen faktisk var steget i forbindelse med præsentationen af de nye iPhones.

Det viser, at brancheanalytikerne ikke ser de store fremtids-perspektiver i uret, der eksempelvis ikke er udstyret med GPS eller Wi-Fi og altså kun fungerer sammen med en iPhone 5 eller senere generationer.

Hertil kommer, at Apple slet ikke er færdig med at udvikle smartwatch-uret, som altså først ventes i handlen flere måneder efter en helt sværm af Android-baserede smartwatches, som allerede er klar til den vigtige julehandel.

Dem kan du læse mere om her: Her er de rivaler, som Apple skal slå.

De følger i kølvandet på en række mere eller mindre velfungerende smartwatches, som har set dagens lys i 2013.

De store analysehuse er generelt enige om, at markedet for wearables i almindelighed og smartwatches i særdeleshed vokser, og at salget vil blive mangedoblet i løbet af de kommende år.

Det ellers så længe ventede smartwatch er generelt blevet bedømt til at være godt designet. Det er i vanlig Apple-stil lækkert at se på, og designet virker gennemtænkt.

Det åbne spørgsmål for Apple er, om det er nok? Apple Watch er selskabets første rigtige produktlancering siden den første banebrydende iPad, der definerede et helt nyt marked - ligesom det var tilfældet med den første iPhone og den første iPod.

Apple Watch kommer næppe til at definere nogen markeder. Og med den tætte opkobling til iPhone må det være konklusionen, at det heller ikke er Apples plan.

Hvorfor skulle man også tænke i nye baner, når man med minimal fornyelse kan blive ved med at skovle penge ind?

Vil du købe et Apple Watch, når det engang i 2015 angiveligt kommer til Danmark? Eller er løbet kørt for Apple og dig?

Giv dit besyv med i debatfeltet herunder. Læs også:

Så kom Apple Watch: Her er overblikket over alle de nyeste smartwatches


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarer om phishing-angreb: Pas på hvis du modtager denne PDF
En phishing-mail med en vedhæftet PDF er i øjeblikket på spil. Phishing-angrebet forsøger at narre modtagerne til at udlevere login-oplysninger.
CIO
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi
Klumme: "I Danmark vil vi nu se et fokusskifte i ledelsesdiskussionen - ikke til digitalisering eller teknologibegejstring og -skepsis men til håndtering af en datadrevet virkelighed. For chefen gælder det nu: Op på ølkassen eller ud ad vagten.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Microsoft Dynamics AX7 på 10 uger (Dynamics 365 for Operations)
Skal man tænke traditionelt, når man skal bygge et forretningssystem der kan drive og udvikle hvor det gælder om at være agil med stor omstillingsparathed, og hvor kravet til processer bliver større og større ?? Bliv klogere i dette white paper.