Foto: itelligence

Dansk SAP-firma blev solgt for millioner: Her er det i dag

Top 100: For tre år siden blev danske 2C Change solgt for et trecifret millionbeløb. I dag er det nye selskab blevet udnævnt til Danmarks bedste SAP-integrator. Her giver Nicolaj Vang Jessen opskriften på den succes.

I 2011 opkøbte tyske Itelligence det danske SAP-hus 2C Change for et trecfiret millionbeløb.

En virksomhed med en ganske utraditionel historie. 2C Change, der i dag har skiftet navn til Itelligence, adskiller sig nemlig fra mange andre virksomheder ved, at den ikke er blevet stiftet af en, to eller tre personer.

Nej, i 2002 blev 2C Change stiftet af intet mindre end 13 forskellige personer, der alle var tidligere kolleger i det jyske konsulenthus R5 Consulting.

Netop fordi Itelligence i Danmark blev stiftet af en stor persongruppe, der kendte hinanden i forvejen, så eksisterer der en en særlig ånd i virksomheden, forklarer Nicolaj Vang Jessen, der er medstifter af 2C Change og i dag er administrerende direktør for Itelligence i Norden. 

Men netop denne følelse af nærhed, som findes i en virksomhed, hvor alle kender hinanden, kan være svær at opretholde, når virksomheden vokser hastigt og ender med at blive opkøbt af en større udenlandsk koncern.

"Det er klart, at der er en forskel på at være 20-30 ansatte og så pludselig at være mere end 200."

"Vi har naturligvis tabt noget nærhed på den rejse, som vi har været igennem. Topledelsen kan naturligvis ikke længere være tæt på alle medarbejderne som tidligere, men her er det så vores opgave at få skabt en kultur, hvor lederne i niveauet under får genskabt noget af den nærhed i deres teams," siger han.

Succesfuld integration afhænger af...
I dag, tre år efter opkøbet, har 2C Change for længst skiftet navn til Itelligence, og virksomheden er netop blevet kåret til Danmarks bedste SAP-Integrator i Computerworlds årlige Top 100-konkurrence.

På mange måde er det et symbol på, at processen med at integrere det tidligere 2C Change under Itelligences faner har været en succes. En proces, som virksomheden har lagt mange kræfter i, fortæller Nicolaj Vang Jessen.

"Succesfuld integration afhænger ekstremt meget af kommunikation, og det er noget, som du aldrig må undervurdere værdien af," siger han.

Når medarbejderne får at vide, at deres virksomheder er blevet opkøbt, vil der ofte opstå en usikkerhed og er nervøsitet for fremtiden. 

Det oplevede Nicolaj Vang Jessen også i 2C Change. 

"Folk tænker naturligvis især på deres egen situation, når der sker store forandringer. Derfor var det helt afgørende for os at informere grundigt om processen."

"For hvis du som ansat ikke får tilstrækkeligt med information, så begynder du ofte selv at konstruere dine egne historier. Folk begynder at frygte, at de vil miste deres arbejde, eller at deres arbejdsopgaver pludselig bliver ændret voldsomt," forklarer han. 


Derfor var det i forbindelse med overtagelsen afgørende at undgå, at der opstod et informations-vakuum, hvor myter og frygt ofte har gode vækstbetingelser. 

Ugentlige telefonmøder
Det første virksomheden gjorde var at samle medarbejderne til et fællesmøde, hvor der blev informeret om beslutningen og baggrunden for den, og derefter blev der fremlagt en plan over, hvad der ville komme til at ske i den kommende tid. 

"Hver uge arrangerede vi desuden et telefonmøde, hvor medarbejdere kunne ringe ind og blive informeret om, hvordan integrationen forløb. Vi sørgede for at holde telefonmøderne i grupper, der var så tilpas små, at folk følte sig komfortable ved at stille spørgsmål," siger han. 

Ifølge Nicolaj Vang Jessen var der som regel 15 deltagere på telefonmøderne, og i starten blev de afholdt ugentligt, men efterhånden som integrationsprocessen skred længere frem, blev antallet af møderne nedtrappet. 

Sådan skabes der en Itelligence-ånd
I dag har den nordiske afdeling af Itelligence, som Nicolaj Vang Jessen står i spidsen for, omkring 250 ansatte. I Danmark har Itelligence tre afdelinger, der er placeret i Hvidovre, Horsens og Århus. 

Selv bestræber Nicolaj Vang Jessens sig på at opholde sig i så mange dele af firmaet som muligt. Han har ikke noget fast kontor, men bruger to dage om ugen i København, en dag i Horsens og en eller to dage ugentlige dage i Norge eller Sverige. Selv er han bosiddende i Fredericia. 

Det kræver en målrettet indsatse, hvis man skal opbygge en fælles ånd i en virksomhed, der er spredt ud over så mange lokationer. 

"Derfor investerer vi meget i vores medarbejdere. Udover faglig læring og opbygning, så investerer vi også i sociale relationer," siger Nicolaj Vang Jessen. 

"Vi bruger rigtig meget krudt på at lave sociale og faglige arrangementer. Ofte kombinerer vi det sociale og det faglige på studieture til udlandet og nogle arrangmenter, som vi har døbt "Nørdedøgnet" og "Faglig Fredag," siger han. 

Nicolaj Vang Jessen vurderer i dag, at integrationen af 2C Change i Itelligence er forløbet ganske smertefrit, og det mener han blandt andet skyldes den decentrale kultur i Itelligence-koncernen. 

"I nogle koncerner kører man efter en centraliserings-filosofi, hvor det hele bare går bum-bum-bum, og så er man blevet kørt over. Men den oplevelse har vi slet ikke haft," siger han. 

De erfaringer som Nicolaj Vang Jessen gjorde sig i forbindelse med integrationen af 2C Change i Itelligence, fik han fornylig brug for igen:

Itelligence opkøbte det danske konsulenthus 4C Management Consulting, hvis 38 medarbejdere fra og med 1. januar 2014 skulle integreres i den danske afdeling af Itelligence. 

Læs også:

Computerworlds Top 100: Her er Danmarks bedste it-virksomhed


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery