Foto: Uffe Weng.

TDC opsagde 60 partneraftaler: Nu overvejer Atea fremtiden med TDC

TDC's opsigelse af 60 partneraftaler rammer både en række TDC Erhvervscentre og Danmarks største it-forhandler, Atea. Nu overvejer Atea, om TDC's nye aftale overhovedet er interessant at gå med på.

TDC valgte for en måneds tid siden at opsige 60 partneraftaler rundt omkring i landet.

Konsekvensen er, at selskabet går fra 65 partnere til blot fem. 

Der har hidtil været 29 TDC Erhvervscentre, drevet af 18 partnere. De fem partnere, der fortsætter, kommer kun til at drive 13 TDC Erhvervscentre, oplyser TDC. 

Computerworld erfarer, at flere af de TDC Erhvervscentre, der fra udgangen af februar altså ikke længere har en partneraftale med TDC, bliver tvunget til at dreje nøglen om i den kommende tid.

Det har dog endnu ikke været muligt at få dette bekræftet fra de pågældende TDC Erhvervscentre.

Atea også opsagt
Til gengæld vil Danmarks største it-forhandler, Atea, godt fortælle, at TDC også har opsagt deres samarbejdsaftale.

"Vi er opsagt ligesom alle andre," siger administrerende direktør Morten Felding til Computerworld.

"Vi har haft en dialog med TDC for at finde ud af, hvad de så har tænkt sig. De har præsenteret os for deres koncept og for, hvad der skal til for at være TDC-erhvervspartner i det fremtidige koncept," forklarer han.

"Vi har en snak eller en forhandling med dem i øjeblikket om, hvorvidt vi har lyst og mulighed for at indgå i det."

Hvad skal der til, før at I synes, at det er værd at gå ind i?

"Vi havde ikke noget ønske om at opsige det samarbejde, vi havde med TDC som erhvervspartner, for vi var faktisk meget godt tilfreds med det."

"Nu har de så sat nogle nye konditioner op for, hvordan man skal indgå i det koncept, og det har vi ikke taget stilling til endnu."

"Vi kigger selvfølgelig på det, de har sendt frem til os, og så kigger vi på alternative løsninger."

Ikke sikkert at Atea vil være med
"Det er meget muligt, at vi siger, at det så ikke er det koncept, at vi gerne vil," siger Morten Felding fra Atea.

Han uddyber:

"Det koncept, der var i forvejen, var vi faktisk ganske godt tilfreds med, fordi det giver os mulighed for at være en uafhængig spiller, så vi kan rådgive vores kunder om de løsninger, de har lyst til og så tilbyde dem TDC fra de hylder."

"Der vil TDC meget gerne stramme tingene til at være eneforhandler."

I vil gerne kunne sælge ind på flere forskellige operatører og løsninger?

"Ja, men det er også muligt, at vi kan finde ud af det med en løsning i det fremtidige setup. Men det ved vi ikke endnu."

"Det er en beslutning fra TDC, og den må vi forholde os til rent forretningsmæssigt. Vi må vurdere det setup, de har - og så kigger vi på alternativer."

Status er dermed indtil videre, at aftalen mellem TDC og Atea ophører ved udgangen af februar - og at der ikke er indgået nogen ny aftale.

Computerworld følger op senere med et interview med TDC.

TDC hårdt presset
Når TDC har opsagt partneraftalerne, skyldes det dog ikke, at selskabet ikke længere er interesseret i erhvervskunderne - faktisk er netop dette kundesegment er et af de områder, TDC satser mest på.

Forklaringen er derfor snarere, at TDC vurderer, at selskabet med fordel selv kan stå for langt mere af salget til erhvervskunderne.

TDC vil i stigende grad satse på at sælge de mere simple erhvervsprodukter, eksempelvis sim-kort, via selskabets egne butikker, som der i øjeblikket findes 50 af rundt omkring i landet.

Samtidig vil erhvervskunderne kunne handle med de 13 TDC Erhvervscentre, der altså fortsat har en aftale med TDC.

TDC kæmper i øjeblikket en hård kamp om de eftertragtede erhvervskunderne, og den intense konkurrence har for nylig fået selskabet til at indføre ubegrænset mobil-tale og sms i 31 lande for 249 kroner.

"Kampen om de mindre erhvervskunder er rigtig hård i øjeblikket, og der passer sådan et tiltag som det her perfekt ind. De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder," sagde aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, om TDC's satsning.

Det er langt fra første gang, at TDC Erhvervscentre må dreje nøglen om.

Sidste år gik virksomheden Connection, der beskæftigede 37 medarbejdere fordelt i syv TDC Erhvervscentre, konkurs.

Allerede tilbage i 2008 meldte TDC ud, at Erhvervscentrene ikke længere hørte til kerneforretningen i TDC, og derfor valgte selskabet at sælge sine 13 erhvervscentre fra, så samtlige af de dengang 35 TDC Erhvervscentre blev drevet af andre end TDC.

Computerworld følger op senere med et interview med TDC.



Læs også:

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurs: TDC Erhvervscentre lukker på stribe



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Microsoft Dynamics AX7 på 10 uger (Dynamics 365 for Operations)
Skal man tænke traditionelt, når man skal bygge et forretningssystem der kan drive og udvikle hvor det gælder om at være agil med stor omstillingsparathed, og hvor kravet til processer bliver større og større ?? Bliv klogere i dette white paper.