WiFi-frygt: 1.326 fly skal have skiftet cockpit-skærme

Flere flyselskaber er blevet beordret til at skifte deres cockpit-skærme ud for millioner af kroner, fordi luftfartsmyndigheder frygter, at WiFi-intereferens kan få skærmene til at gå i sort. Flyselskaber raser over beslutningen.

Efter flere test har de amerikanske luftfartsmyndigheder beordret en lang række flyselskaber til at skifte deres cockpit-skærme ud på grund af frygt for WiFi-interferens.

Mere konkret drejer det sig om 1.326 amerikansk indregistrerede Boeing 727- og 777-fly, som er udstyret med flere såkaldte 'phase 3'-cockpitskærme.

De skærme kan ifølge luftfartsmyndighederne gå i sort, når de bliver forstyrrede af WiFi-, og mobilsignaler og sågar vejrradarer.

Skærmene viser piloterne informationer som hastighed, flyvehøjde og afstand til destination, og hele udskiftningen af skærmene forventes at løbe op i godt 80 millioner kroner.

Det skriver BBC.

Producent: Kun sket på landjorden
Flyproducenten Boeing hævder, at selskabet tilbage i 2012 har gjort flyselskaberne opmærksomme på mulig interferens med de skærme, som producenten Honeywell står bag.

Honeywell har samtidig ifølge BBC udtalt, at problematikken ikke er kendt på reelle flyvninger.

"Den eneste kendte sag er fra en udviklingstest på landjorden," lyder det fra Honeywells talsmand Steve Brecken.

Stiller sig på baghjulene
Flere af flyselskaberne er mildest talt ikke begejstrede for, at de skal igennem en større udskiftning af deres skærme.

Flyselskaber som Virgin Australia, Air France og Ryanair har udtrykt stærk kritik af luftfartsdirektivet, og Ryanair har klaget over det.

Ryanairs klage går på, at udskiftningen vil betyde en 'høj og unødvendig finansiel byrde for flyselskaberne'.

Den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation Administration (FAA) har dog affejet klagerne med, at der ikke skal tages unødige chancer.

"Vi er ikke enige i, at der ikke har været problemer på flyvende fly, eftersom der på fly i luften er blevet fundet denne skærmfølsomhed over for WiFi-signaler," lyder advarslen fra FAA.

2,3 millioner timer uden problemer
FAA har nu givet flyselskaberne fem år frem mod 2019 til at få udskiftet den type skærme, der muligvis er påvirkelige over for WiFi-interferens.

Fly-analytikeren Laurie Price siger til BBC, at den lange udskiftningstid er et signal om, at der ikke er en overhængende fare for, at fly ligefrem styrter ned som et udslag af sorte skærme i flyenes cockpits.

"Passagerne skal overhovedet ikke være urolige," udtaler Laurie Price om situationen.

Det udsagn møder opbakning hos fly-magasinet Flight International.

"Southwest Airline gav os data, der viste, at selskabet havde fløjet med Boeing 737-fly med disse skærme i omkring 2,3 millioner timer, siden der blev installeret WiFi ombord. Og der har ikke været nogen problemer overhovedet," forklarer Flight International-journalist Stephen Trimble til BBC.

Læs også:

Sådan kommer du hurtigt igennem Københavns Lufthavn med smart it


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.