WiFi-frygt: 1.326 fly skal have skiftet cockpit-skærme

Flere flyselskaber er blevet beordret til at skifte deres cockpit-skærme ud for millioner af kroner, fordi luftfartsmyndigheder frygter, at WiFi-intereferens kan få skærmene til at gå i sort. Flyselskaber raser over beslutningen.

Annonce:
Annonce:
Efter flere test har de amerikanske luftfartsmyndigheder beordret en lang række flyselskaber til at skifte deres cockpit-skærme ud på grund af frygt for WiFi-interferens.

Mere konkret drejer det sig om 1.326 amerikansk indregistrerede Boeing 727- og 777-fly, som er udstyret med flere såkaldte 'phase 3'-cockpitskærme.

De skærme kan ifølge luftfartsmyndighederne gå i sort, når de bliver forstyrrede af WiFi-, og mobilsignaler og sågar vejrradarer.

Skærmene viser piloterne informationer som hastighed, flyvehøjde og afstand til destination, og hele udskiftningen af skærmene forventes at løbe op i godt 80 millioner kroner.

Det skriver BBC.

Producent: Kun sket på landjorden
Flyproducenten Boeing hævder, at selskabet tilbage i 2012 har gjort flyselskaberne opmærksomme på mulig interferens med de skærme, som producenten Honeywell står bag.

Honeywell har samtidig ifølge BBC udtalt, at problematikken ikke er kendt på reelle flyvninger.

"Den eneste kendte sag er fra en udviklingstest på landjorden," lyder det fra Honeywells talsmand Steve Brecken.

Stiller sig på baghjulene
Flere af flyselskaberne er mildest talt ikke begejstrede for, at de skal igennem en større udskiftning af deres skærme.

Flyselskaber som Virgin Australia, Air France og Ryanair har udtrykt stærk kritik af luftfartsdirektivet, og Ryanair har klaget over det.

Ryanairs klage går på, at udskiftningen vil betyde en 'høj og unødvendig finansiel byrde for flyselskaberne'.

Den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation Administration (FAA) har dog affejet klagerne med, at der ikke skal tages unødige chancer.

"Vi er ikke enige i, at der ikke har været problemer på flyvende fly, eftersom der på fly i luften er blevet fundet denne skærmfølsomhed over for WiFi-signaler," lyder advarslen fra FAA.

2,3 millioner timer uden problemer
FAA har nu givet flyselskaberne fem år frem mod 2019 til at få udskiftet den type skærme, der muligvis er påvirkelige over for WiFi-interferens.

Fly-analytikeren Laurie Price siger til BBC, at den lange udskiftningstid er et signal om, at der ikke er en overhængende fare for, at fly ligefrem styrter ned som et udslag af sorte skærme i flyenes cockpits.

"Passagerne skal overhovedet ikke være urolige," udtaler Laurie Price om situationen.

Det udsagn møder opbakning hos fly-magasinet Flight International.

"Southwest Airline gav os data, der viste, at selskabet havde fløjet med Boeing 737-fly med disse skærme i omkring 2,3 millioner timer, siden der blev installeret WiFi ombord. Og der har ikke været nogen problemer overhovedet," forklarer Flight International-journalist Stephen Trimble til BBC.

Læs også:

Sådan kommer du hurtigt igennem Københavns Lufthavn med smart it


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Overblik: It-bestikkelsessag i ny drejning - Atea spiller central rolle
Overblik: Med anholdelse og sigtelse af yderligere 27 it-ansatte har den store it-bestikkelsessag med Region Sjælland og Atea i centrum taget en ny drejning. Igen spiller Atea en hovedrolle. Få overblikket over den nye udvikling her.
CIO
Datacon skal møde Flügger i retten: "Der har været masser af problemer, men det er ikke på grund af systemet. Det skyldes Flügger"
Ifølge direktør i Datacon, Jan Misser, er det malerkæden Flüggers egen skyld, at et stort ERP-projekt er kørt af sporet og nu ender i en retssag.
Channelworld
Tidligere topchef for HP Danmark færdig som CEO efter kun et år på posten - forlader Tia midt i juridisk slagsmål
Midt i et uafklaret juridisk slagsmål mellem kapitalfonden EQT og de tidligere ejere af softwarehuset TIA Technology, har selskabet skiftet ud på direktørposten.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.