Vi nægter at droppe emailen: Slår alle andre værktøjer på jobbet

Emailen er vores foretrukne arbejdsredskab - og den er langt vigtigere end både internettet og telefonen.

Det er meget muligt, at man efterhånden kan svømme i antallet af chat-apps og sociale tjenester, der af nogle ses som de moderne alternativer til emailen.

Ikke desto mindre er emailen still going strong, selvom den efterhånden har flere årtier på bagen.

Faktisk ser det ud til, at de senere års mange rygter om emailens forestående død har været stærkt overdrevne.

Det er i hvert fald budskabet fra Pew Research Center, der har offentliggjort ny undersøgelse, hvor 1.066 amerikanere fortæller om deres internet- og kommunikationsvaner.

De respondenter, der befinder sig på arbejdsmarkedet, er blandt andet blevet bedt om at svare på deres foretrukne kommunikations-redskaber.

Så vigtig er emailen
Pew Research Center skriver, at 61 procent siger, at emailen er "meget vigtig" for deres arbejde.

Til sammenligning er det 54 procent, der siger det samme om internettet, og kun 24 procent siger, at smartphonen er meget vigtig for arbejdet.

Kun fire procent siger, at sociale netværks-sider som Twitter, Facebook eller LinkedIn er "meget vigtige" for deres arbejde, lyder det også i analysen (PDF).

"Email og internet er vigtigere i nogle sektorer end andre. Det er tre gange så sandsynligt, at dem, der er i kontor-stillinger, vil sige, at emailen er meget vigtig for deres job, end det er hos dem, der ikke er i kontor-baseret bekæftigelse (78 procent versus 25 procent)."

Emailens høje værdi er der på trods af trusler som spam og phishing og konkurrenter som sociale medier og sms, lyder det i analysen.

Derfor kritiseres emailen
Kritikken af den massive brug af emails i virksomhederne går ofte på, at det fører til information overload og skaber en masse forvirring og tidsspilde, når vedhæftede filer og CC-mails konstant sendes rundt i organisationen.

Konsekvensen er blandt andet, at vi - ifølge en McKinsey-rapport - i gennemsnit bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

Den samme kritik hører man ofte af de mange fristende tilbud på internettet og mobiltelefonerne, der ofte lige skal tjekkes i arbejdstiden.

I undersøgelsen fra Pew Reseach Center er amerikanerne dog også blevet spurgt til, hvilken indflydelse internettet, emailen og smartphonen har på deres arbejde.

Vi bliver mere produktive - mener vi selv
Her er det 47 procent af de respondenter, der arbejder på et kontor, der mener, at de digitale væktøjer har øget den tid, de bruger på arbejde.

51 peger på, at det giver mere fleksibilitet i forhold, hvornår man arbejder, og 59 procent mener, at de nye redskaber har øget antallet af mennnesker uden for virksomheden, som man kommunikerer med.

Denne del af undersøgelsen går dog ikke specifikt på emailen, så det er svært at konkludere meget andet, end at det generelt - ifølge medarbejderne - går den rigtige vej.

Eksempelvis siger 46 procent, at internettet generelt har gjort dem mere produktive, mens kun syv procent mener, at internettet har gjort dem mindre produktive.

Samtidig er det interessant, at emailen grundlæggende ikke ser ud til at slippe sit greb i de ansatte i virksomhederne:

"... emailen fortsætter med at være den hovedpulsåre, som medarbejderne mener er vigtig for deres arbejde. Siden den slog igennem for en generation siden, har emailen ikke sluppet sit greb på den amerikanske arbejdsplads."

Her er de nye mail-løsninger
Selvom der her er tale om enh amerikanske undersøgelse, er der næppe grund til at tro, at situationen skulle være markant anderledes her i Danmark, hvor emailen også fortsat er et helt centralt kommunikationsredskab på de fleste arbejdspladser.

De store producenter af email-løsninger har da bestemt heller ikke tænkt sig at sende "@" i graven lige med det samme.

I stedet forsøger selsklaber som Microsoft, IBM og Google at udvikle nye email-løsninger, der mindsker ulemperne ved email.

Selskaberne forsøger i øjeblikket at genopfinde emailen, ikke aflive den. Du kan få et indblik i Microsofts, IBM's og Googles nye email-løsninger her.



Læs også:

Her er fremtidens email-løsninger fra Microsoft, IBM og Google

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.