Amerikanske servere fylder din indboks med spam

Her kan du se, hvor bunkerne af irriterende og uønskede postbeskeder stammer fra. Få også gode råd til at barberer spammængderne ned til et minimum.

Spammail udgør langt hovedparten af den globale email-trafik, og Danmark hører til blandt de de hårdest ramte lande i verden.

Men det er langt fra Danmark, der er dominerende, når det handler om at udsende spam.

Det er heller ikke lande som Kina eller Rusland, som man måske kunne foranlediges til at tro.

Alt er som bekendt stort i USA, hvilket også gælder udsendelsen af spam. Amerikanske servere er således de mest aktive på den front.

Det viser en rapport, som sikkerhedsfirmaet Trend Micro netop har udsendt.

Tallene er fra tredje kvartal 2014. Ser man på, hvem der bliver lokket til at klikke på de irriterende og ondsindede beskeder, så er det igen amerikanerne, der har den gule førertrøje på.

26 procent af de klik, som spam-beskederne får, stammer fra Guds eget land. Andenpladsen befinder sig i Asien, da 20 procent kommer fra Japan.

Lidt mere overraskende er det måske, at en stribe europæiske lande, med Frankrig og Italien i spidsen, gør sig bemærkede på Trend Micros liste.

Læs også: Blokér trafikken fra USA og du slipper for en fjerdedel af verdens spam

Spam er engelsk
De fleste danskere har nok trukket på smilebåndet, når en spammail har fundet vej til indbakken, på grund af de maskinoversatte beskeder, med hidtil usete ordsammensætninger og stavemåder, der ikke helt falder i tråd med den danske retstavning.

Vi tilhører som bekendt et lille sprogområde, hvilket i denne sammenhæng er en fordel.

Spambeskeder er i knap 80 procent af alle tilfælde skrevet på engelsk, der altså er it-kriminelles absolutte favoritsprog.

På andenpladsen kommer tysk, mens den store spanske sproggruppe ligger langt nede på listen. De computerbrugere, der er blevet fanget i et botnet, styres også primært fra Amerika, hvor cirka en tredjedel af alle command-and-control-servere (C&C servere) befinder sig.

Disse C&C-severe sender kommandoer til et botnet eller modtager data fra zombie-maskinerne.

I den konkurrence blander lande som Indien og Kina sig i toppen.

Derfor kommer den danske spam igennem
Som nævnt er det en fordel, at dansk er et lille sprogområde i forbindelse med spamudsendelser på dansk. Men når det handler om de internationale sikkerhedsfirmaers spamfiltre er det faktisk en ulempe.

"Verdens spamfiltre er rigtig gode til at spotte masseudsendelser fra de store botnet. De har derimod problemer med at fange lokaliserede kampagner, fordi de ikke har det samme fokus på de små spam-udsendelser," har Peter Kruse fra sikkerhedsfirmaet CSIS tidligere sagt til Computerworld.

"Her er sproget også afgørende, der er nemlig langt mere søgelys på de store sprog, end der er på et lille sprogområde som dansk."

Et spamfilter virker typisk ved, at en mail tildeles nogle points og dømmes ude, når den har opnået en vis score.

Der gives eksempelvis point for en obskur afsender, suspekt indhold eller grimme ord, der kan relateres til spam.

"Mange af de hostede spamfiltre fra de udenlandske sikkerhedsfirmaer er måske ikke helt så skarpe, når det kommer til at fange de danske ord og vendinger," fortalte Peter Kruse.

"Et eksempel er, at ordet 'credit card' næppe slipper igennem spamfiltret, mens det snildt kan tænkes, at 'kreditkort' gør. Den direkte konsekvens kan være, at spammailen slipper gennem filtret."

Sådan minimerer du spam
Hvis man hoster sit spam-filter hos et af de store udenlandske sikkerhedsfirmaer, kan det altså være svært at slippe af med problemerne i forbindelse med de målrettede danske angreb.

Men løsningen er ikke kompliceret.

"Man slipper ikke for manuelt arbejde, hvis man skal filtrere mere finmasket, men det er en mindre opgave at få på plads."

Det er nemlig ret enkelt for både private og firmaerne at skabe et lokalt spamfilter.

"Mange af de spammails, der udsendes, har sammenfald i indholdet. Mange kan sikkert nikke genkendende til spam, der relaterer sig til kreditkort eller bankoplysninger."

"Disse vendinger, ord og sætninger skal man bruge til at sætte regler op internt, så bliver nettet langt mere finmasket," forklarer Peter Kruse.

Læs også:
Du kan takke dig selv for al den spam

Hvor (u)sikker er din e-mail?

Sådan undgår du at gå ned med e-mail-stress


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.