Artikel top billede

Sådan arbejder du mere effektivt med Google Adwords

Klumme: Bruger du dagligt masser af tid på at arbejde med Google Adwords? Her er ekseprtens råd til at arbejde mere effektivt og spare masser af tid.

Hvis du er en af dem, der godt kan lide at spilde din tid inde i Google Adwords, skal du i hvert fald ikke læse videre, og du skal under ingen omstændigheder downloade Adwords Editor, som er et stykke gratis software fra Google.

Vil du derimod gerne vide, hvordan du sparer tid på dit arbejde med Google Adwords, kan du roligt fortsætte.

Kom i gang med Adwords

Har du aldrig arbejdet med Google Adwords før, er det nok stadig en god idé, hvis du stifter dit første bekendtskab med Google Adwords på den helt traditionelle vis, ved at gå ind her.

Hvad er Google Adwords for noget, tænker du måske?

Kort fortalt er Google Adwords de små tekstannoncer, du ser, når du søger efter noget inde i Google.dk.

Annonceringen i Google foregår på den måde, at du opretter en Google Adwords-konto, og inde i den konto opretter du kampagner med dertil hørende annoncegrupper, tekstannoncer samt søgeordslister.

Hvis du er hattemager, og har en lille hattemagerbutik inde på gågaden i Odense, kan du have interesse i at få vist en lille tekstannonce på søgeordet "hattemager i Odense".

Hver gang, der er nogen, som trykker på din tekstannonce, betaler du så et lille beløb til Google.

Google er glad for dig som annoncør (det er stort set det, Google lever af), kunderne er glade for at finde lige netop det, de søger efter (eksempelvis din hattemagerbutik i Odense), og du er glad for at få nye kunder i din butik.

Du opretter altså din første Google Adwords konto, og kan gå i gang med at stifte bekendtskab med Google Adwords via din webbrowser.

Sådan lærte jeg selv at arbejde med Google Adwords, og jeg vil tro, at nok 99 procent af alle os, der arbejder professionelt med Google Adwords, bliver introduceret for det på netop denne måde.

Download Adwords Editor

Har du derimod allerede stiftet bekendtskab med Google Adwords, og har styr på, hvad kampagner, annoncegrupper, annoncer, søgeord (samt CTR, konverteringsrater, kliks og visninger) er for noget, og du allerede har en Adwords konto og nogle kampagner oppe at kører, med kliks på dine annoncer osv., er der bestemt ikke noget, der skal holde dig tilbage med at prøve Adwords Editor.

Adwords Editor er gratis software, Google har udviklet til dem, der ønsker at arbejde mere effektivt med Adwords.

Med Adwords Editor kan du nå det dobbelte på den halve tid (eller nok snarer det 10-dobbelte på en tiendedel af tiden, ville nok være en mere retvisende formulering).

Du kan downloade Adwords Editor her.

Du kan vælge mellem en Windows og en Mac version.

Du kan derudover også vælge mellem de to seneste versioner af Adwords Editor - hhv. version 10.6.0 og 11.0.3. Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart vælge den seneste version, det vil sige 11.0.3 da jeg personligt synes, at den er langt bedre, mere brugervenlig og kan en hel del mere end den ældre version 10.6.0.

Men hvis du er typen, der foretrækker gamle klassikere, så "go for it!"

Efter, at du har downloadet Adwords Editor og tilføjet din Adwords konto inde i Adwords Editor, kan du importere alle dine kampagner til Adwords Editor.

Det er meget simpelt tilføje en konto. Det eneste, der kræves, er, at du trykker på en enkelt knap inde i Adwords Editor, og så kender du dit login og password til den Adwords konto du gerne vil importere.

Alt efter, hvor stor Adwords kontoen er, vil det i de fleste tilfælde tage mellem 10 sekunder og 1 minut at downloade alle dine kampagner, alle dine annoncegrupper, alle dine tekstannoncer og alle dine søgeord.

Hvad kan jeg helt præcist bruge Adwords Editor til?

Google nævner selv følgende fordele ved at bruge Google's Adwords Editor, og det kan jeg kun være enig med Google i:

  • Bruge masseredigeringsværktøjer til at foretage flere ændringer hurtigt.
  • Eksportere og importere filer for at dele forslag eller foretage ændringer af en konto.
  • Se statistik for alle kampagner eller et undersæt af kampagner.
  • Administrere, redigere og se flere konti på samme tid.
  • Søge efter og erstatte tekst på tværs af annoncegrupper eller kampagner.
  • Kopiere eller flytte elementer mellem annoncegrupper og kampagner
  • Fortryde og annullere fortrydelse af flere ændringer, mens du redigerer dine kampagner.
  • Foretage ændringer i en kladde, inden du uploader dem til din konto.
  • Blive ved med at arbejde, selv når du er offline
Kilde: https://support.google.com/adwords/editor/answer/2484521?hl=da&ref_topic=3290839

For at forstå ovenstående fordele er det nok bedst, at jeg kort lige beskriver, hvordan arbejdsprocessen er, når du arbejder med Adwords Editor.

Lad os antage, at du allerede er godt i gang, og har downloadet og installeret Adwords Editor.

Det næste, du gør, er at downloade en eller flere Adwords kampagner fra din Adwords konto. Det gør du ved at trykke på en knap inde i Adwords Editor.

Efter, at du har downloadet de ønskede kampagner, kan du arbejde offline på din computer. Arbejdsprocessen kan derfor kort beskrives som: Download - Arbejde - Upload.

Sådan sparer du tid med Adwords Editor

Som du kunne se i ovenstående liste, er der rigtig mange fordele ved at arbejde med Adwords Editor.

Det, som virkeligt gør Adwords Editor uundværlig er, ordet "masseredigering".

Masseredigering er virkeligt noget, der gør, at du sparer tid, især når du arbejder for en virksomhed med en meget stor Adwords-konto med tusindvis af søgeord.

Lad mig give dig tre eksempler:

Eksempel 1: Kopiere en Adwords-konto
Du administrerer din arbejdsgivers store Adwords konto. Din arbejdsgiver er et stort dansk firma, som lige har besluttet sig for at gå ind på det svenske og norske marked.

Din chef kommer ned på dit kontor, og vil gerne have, at virksomhedens store Adwords-konto (den med 50 kampagner, 2.000 annoncegrupper, 5.000 tekstannoncer og 30.000 søgeord), nu skal op at køre i både Norge og Sverige.

Den superhurtige - og ikke så kloge - måde at gøre det på, er at tilføje Norge og Sverige som lande til dine nuværende danske kampagner.

Problemet med denne fremgangsmåde er, at alle dine søgeord og tekstannoncer jo er danske.

De danske annoncer vil også blive vist i Norge og Sverige på danske ord, men du vil jo helst have det hele på norsk i Norge og svensk i Sverige. Hvad gør du så?

Du gør følgende:

1: Du opretter to nye Adwords-konti - en til alle dine norske kampagner og en anden til alle dine svenske kampagner (den danske er allerede oppe at køre).

2: Du opretter en MCC-konto (hvis du ikke ved, hvad en MCC-konto er, kan du læse mere om det her. MCC står for My Client Center og er i bund og grund en måde, hvorpå du kan administrere flere Adwords-konti fra ét sted).

3: Du downloader dine tre Adwords-konti i Adwords Editor (husk på, at din nye norske og svenske konto jo er tomme. Dvs. de indeholder ingen kampagner, ingen annoncegrupper, ingen tekstannoncer og ingen søgeord).

4: Du kan nu åbne flere Adwords-konti på samme tid, og flytte indhold fra en konto over i den anden. 

5: Du åbner din danske, norske og svenske Adwords-konto. Du kopierer alt indholdet i den danske Adwords konto og paster det ind i den norske konto og den svenske konto.

6: Nu kan du gå i gang med at oversætte alt indholdet. Oversættelsesarbejdet tager stadig rigtig lang tid, og du kan måske få nogle lokale ressourcer til at udfører dette arbejde. Men selve arbejdet i Adwords, som du er ansvarlig for, er skåret ned fra flere dage til få minutter.

Du kan også foretage ovenstående manøvre ret hurtigt ved at ekportere alt indholdet fra din danske Adwords-konto ind i et Excel-ark, og dernæst uploade det til de nye konti. Men det kræver ærlig talt lidt mere teknisk snilde (og jeg vil kun anbefale denne fremgangsmåde, hvis du er en øvet Adwords bruger).

Hvis du udelukkende arbejdede i din Google Adwords-konto via din webbrowser, ville det tage dig rigtig lang tid.

Eksempel 2: Kopiere kampagner, annoncegrupper, annoncer og søgeordslister
En af dine Adwords-kampagner indeholder 100 annoncegrupper. I hver annoncegrupper er der en enkelt tekstannonce.

Du vil nu gerne opsætte splittest på dine annoncer - også kaldet for A/B-test. Du skal derfor som minimum have to eller tre tekstannoncer i hver annoncegruppe. Hver annoncetekst er lidt forskellig fra de andre. Den tekstannonce, der klare sig bedst og eksempelvis får den højeste click-through-rate, er den bedste tekstannonce.

Du lader den bedste tekstannonce fortsætte med at være aktiv, mens du sætter den (eller de) dårligste tekstannoncer på pause.

Hvis du (som jeg) har prøvet at oprette A/B-test på annoncer i Adwords via webbrowseren, ved du nok, at det kræver rimeligt mange klik, og at det tager rimelig lang tid.

Det er derimod rigtig hurtigt at oprette A/B-test i Adwords Editor (ja, du kan også gøre ligesom nørderne, og oprette det inde i Excel, og så uploade et helt Excel-ark, men igen - det er en lidt mere langhåret proces).

I Adwords Editor skal du bare kopiere en tekstannonce og paste den ind. Du kan så ændre lidt i tekstannonce nummer 2, og din A/B-test er sat op. Simple as that!

Inde i webbrowseren skulle du trykke på flere knapper, og det er som nævnt lidt mere besværligt og langsommeligt. Hvis du vil oprette splittests i 100 annoncegrupper, kan du nemt bruge en time på noget, der vil kunne ordnes på 5-10 minutter i Adwords Editor.

Eksempel 3: Rydde op i en Adwords-konto
Jeg arbejder som Adwords-konsulent, og det sker ofte, at jeg bliver kontaktet af en virksomhed, der har en stor Adwords-konto, hvor Quality Score er lav. De har næsten ingen konverteringer, og der er mildest talt bare er et stort rod inde i kontoen.

Søgeord, annoncegrupper og tekstannoncer ligger hulter til bulter. Min opgave er så at løfte Quality Score og sørge for, at der kommer flere konverteringer. Kort og godt at lave "orden i biblioteket".

Med Adwords Editor er tidsbesparelsen ganske betydelig. Som du husker, kan man nemlig foretage drag-and-drop i editoren. Arbejdet bliver dermed ikke mere kompliceret end at lægge en bog på den rette hylde. Lad mig komme med et eksempel:

Jeg arbejder som Adwords-konsulent. En fejl, jeg ofte ser i mine kunders Adwords-konti, er, at søgeordslisterne er for store og for uskarpe.

En god søgeordsliste skal helst være lille og meget skarp. Hvis der er mere end 15-20 søgeord, er der allerede en vis risiko for, at listen er for uskarp. Det kan være en fordel at splitte søgeordslisten op i flere og mindre lister.

Da hver søgeordsliste har en dertil hørende annoncegruppe, skal man derfor også oprette flere annoncegrupper.

Da du kan foretage drag-and-drop i editoren, skal du faktisk bare sørge for at oprette nogle flere annoncegrupper, og dernæst 'drag-and-droppe' søgeordene fra den store søgeordsliste ind i de andre annoncegruppers søgeordslister.

En hemmelighed i enden

Lad mig lige afslutningsvis afsløre en lille hemmelighed:

For det meste, når jeg arbejder i mine kunders Google Adwords-konti, arbejder jeg direkte i Microsoft Excel, da det er den allerhurtigste måde at arbejde med store datamængder på.

Jeg eksporterer og importerer så Excel-arkene ind og ud af editoren, og dernæst importerer og eksporterer jeg data ind i Adwords-kontoen.

Arbejdet med Microsoft Excel skriver jeg ikke så meget om her, men Adwords Editor er altid åben, når jeg arbejder i en Adwords-konto.