Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Har tabt til e-mailen: Post Danmark omlægger sin forretning

Post Danmark har på halvandet årti mistet omkring en milliard breve i kampen mod mail, digital post og online-kommunikation. Læs her, hvordan det 391 år gamle postvæsen vil vende skuden med netop internettet som omdrejningspunkt.

Siden 2001 har Post Danmark mistet knap en milliard breve og er nu nede på at omdele cirka 500 millioner breve om året.

Alene indførelsen af digital post fra det offentlige i de senere år har kostet et sted mellem 200 og 300 millioner fysiske breve.

Internettet med især udbredelsen af mail har ikke overraskende været teknologien, der for alvor har sat brevkniven for struben på Danmarks nationale postvæsen, der blev oprettet i 1624 af kong Christian den Fjerde.

It-udviklingen har man da også for længst erkendt hos Post Danmark, som igennem flere år har spejdet efter nye forretningsområder.

"Danmark er helt klart et af de mest gennemdigitaliserede lande i verden, og vi er det eneste land, hvor der er blevet lovgivet om indførelsen af digital post," forklarer Morten Nielsen, kommunikationschef for Post Danmark, til Computerworld.

"Lige nu skæver postvæsenet i de andre lande til os, fordi de jo også kan mærke brevmængderne falder. Ingen steder går det dog så hurtigt som i Danmark," fortsætter han.

Her refereres der til lande som Italien, Frankrig og Australien, der alle har sendt repræsentanter fra deres postvæsen til Danmark i de seneste par måneder.

Nethandel kan blive redning

Her se de, at Post Danmark er i gang med flere teknologiske satsninger, der skal bibeholde overskuddet i den statslige postforretning, der også er medejer af e-Boks.

For når brevmængderne falder, er det ikke nok at forhøje postpriserne til 10 kroner for at sende et brev, eftersom resterende breve tilsammen må bære distributionsomkostningerne.

Post Danmark er simpelthen i gang med en teknologisk udvikling på flere fronter, efter posten er gået fra at være 20.000 folk i 2008 til 12.000 i dag.

Eksempelvis er der investeret i mere effektive sorteringsmaskiner, mere effektiv ruteplanlægning og lovmæssig sikring af 'langsomme' leveringer,

"Vi arbejder hele tiden på at nedbringe omkostningerne i takt med, at postmængderne falder," lyder det fra kommunikationschefen Morten Nielsen.

Han fortæller, at selvsamme digitalisering, der er ved at afvikle papirbrevet, også kan vise sig at være den store frelser.

"Vi har set en stigning på pakkeantallet på otte procent, efter flere og flere danskere handler ind på nettet," forklarer Morten Nielsen.

Kommunikationschefen peger på, at udover at gå mod at blive en pakke- og logistikvirksomhed, der også har breve på menukortet, har Post Danmark også en masse andre jern i ilden.

"Der er telemedicin-levering og udbringning af andre medicinske hjælpemidler, madudbringning og hjælp med vasketøj. Vi skal simpelthen vokse i det segment, der hedder 'last mile', hvor varer skal det sidste stykke ud til danskerne," siger han.

Utraditionelle løsninger

Ifølge Post Danmark er organisationen således ved at løse problematikken med de kraftigt faldende brevmængder.

Samtidig møder Post Danmark stor konkurrence fra andre pakkeselskaber, der er udsprunget af andre nationale postselskaber, som blandt andre tæller GLS (britisk postvæsen), DHL (Tyskland), Bring (Norge) og TNT (Holland).

"Lige nu kæmper vi med de mange udfordringer som et af de første postselskaber i verden. Det motiverer os til også at blive de første, der også knækker kurven og tæver de andre i konkurrencen om pakkerne," lyder det fra Morten Nielsen.

Udover pakke- og last-mile-leveringer nævner han, at Post Danmark også arbejder på mere utraditionelle løsninger som eksempelvis Ønskeskyen, der er en online-ønskeliste.

Her kan du op til en rund fødselsdag, bryllup eller anden mærkedag sende online-ønskelisten ud til gæsterne, der så kan købe varerne på nettet - og få dem bragt ud med posten.

Læs også:

Digital post koster kassen for Post Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere