Artikel top billede

Nordea efter stort løn-koks: Derfor var hele paletten af it-systemer ramt

Fejlen under løn-kaos ramte stort set alle it-systemer hos Nordea hårdt. En uacceptabel situation for kunderne, erkender bankens direktør, som her løfter sløret for Nordeas plan for at undgå den situation igen.

Først den gode nyhed:

Alle Nordea-kunder burde senest i dag, mandag, have fået løn, efter der skete et større data-koks mellem Nets og Nordea natten til torsdag.

Mere konkret blev Nets ramt af en længere forsinkelse på de clearinger, der sender løn-data ud til de danske bankers datacentre.

Især Nordea blev ramt hårdt af forsinkelsen, da data først røg igennem til Nordens største bank i åbningstiden, da der var tryk på resten af pengeinstituttets systemer.

"Flere ting var i spil, da det blandt andet var sidst på måneden, og det samtidig var sidste frist for indfrielse af realkreditlån. Det havde vi taget højde for, men vi var åbenlyst ikke klar til, at batch-kørslen fra Nets kom så sent," siger bankdirektør hos Nordea, Torben Laustsen, til Computerworld.

"Fejlen betød, at vi fik kapacitetsudfordringer, så stort set alle øvrige systemer kørte langsomt. Det var ikke sådan, at vi var lagt ned, men hele paletten af it-systemer var ramt. Det kan vi lige så godt erkende," fortsætter han.

Hver sten skal vendes

Torben Laustsen fortæller, at problemerne for alvor begyndt at tårne sig op torsdag morgen ved 8-tiden og varede frem til 20-tiden torsdag aften. 

"Vi oplevede simpelthen, at vi havde utilstrækkelig kapacitet i en helt ekstraordinær situation. Nu skal hver en sten vendes for at få afdækket præcis, hvad der skal til for at minimere risikoen for, at problemet opstår igen."

"Og så skal vi selvfølgelig have gjort noget ved det, for det en helt uacceptabel situation for vores kunder," lyder det fra Nordea-direktøren.

Han forklarer, at it-systemerne flimrede stort set hele torsdagen. Kunderne kan have oplevet problemer med forsinkelser eller ligefrem timeout i netbanken og i hæveautomaterne.

"Derfor fordoblede vi også bemandingen i Nordea 24/7 (Nordea telefonbank, red), og vi havde stadig mange opkald indtil fredag morgen, hvor det begyndte at klinge af," lyder det fra Torben Laustsen.

Computerworld erfarer dog, at der også i weekenden har været problemer med langsommelig netbank og timeout ved forsøg på login.

"Det er muligt, at der har været udfordringer over weekenden, men vi havde kontrol over situationen torsdag aften," bedyrer Nordeas direktør.

Skal have mere kapacitet

Han affejer spekulationer om, at det skulle være Nordeas storstillede it-opgradering, der kunne have noget at gøre med it-problemerne.

"Vi er ret sikre på, at vi har at gøre med et kapacitetsproblem. Og derfor skal vi også have optimeret og øget vores kapacitet. Lige nu ligger der et solidt udredningsarbejde foran os, men vi skal have løst det så effektivt og hurtigt som muligt," er meldingen fra Nordea.

Løn-kokset torsdag er langtfra første gang, at de danske lønmodtagere måtte vente på deres udbetalinger.

Også omkring 1. november og den 1. september sidste år var der knas med at få sendt danskernes løn ud til folket. 

Torben Laustsen vil ikke driste sig til at garantere, at alt forløber planmæssigt op til den 1. juni, hvor næste store lønudbetaling finder sted.

"Jeg kan dog love, at vi vil gøre alt i vores magt for, at dette ikke sker igen. Det skal blandt sikres igennem en samtale med Nets og resten af finanssektoren," forklarer han.

Læs også:

Nets ramt af nyt løn-kaos: Men bare rolig, du skal nok få din løn i dag




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere