Microsoft: Det her bruger vi dine data til - og det her indsamler vi ikke

Med Windows 10 gik Microsoft for alvor ind i kampen om dine data, men Microsoft lover nu i en ny blogpost, at du selv er i kontrol med, hvilke data du sender af sted til det amerikanske firma

Microsofts håndtering af persondata er kommet i fokus efter lanceringen af Windows 10.

Et markant større fokus på indsamling af data omkring den enkelte bruger blev igangsat ved den nye version af det populære styresystem.

Og der er mange, som ikke synes om det nye skift - at Microsoft alverdens viden om brugerne.

Men sådan forholder det sig slet ikke. Det forklarer Microsofts Windowschef, Terry Myerson i endnu en blogpost på området.

"Tillid er en af kerneelementerne i vores vision om en mere "personal computing"-fremtid, og vi ved også godt, at vi skal gøre os fortjent til den," skriver Terry Myerson i blogposten, som kommer i forbindelse med en række ændringer i sine privatlivsaftaler.

Og i blogposten forklarer Terry Myerson, at der er tre punkter, hvor Microsoft indsamler data om dig.

1. Sikkerhed- og brugsdata
Microsoft indsamler "begrænset" information fra din computer og brug for at skabe en sikker oplevelse af Windows.

Det er data, som ikke kan rettes tilbage mod dig, såsom et anonymt ID, enedsnummer og program-crashes.

Der medfølger ingen filer, og Microsoft gør selv sit for at være sikker på ikke at indsamle data, som kan spores til en bestemt person.

Tidligere på årets ved lanceringen af Windows 10 opdagede Microsoft og OEM-partnere, at der var et problem med en bestemt version af en Nvidia grafikkortsdriver, som skabte problemer for brugerne.

Frem for at vente på tilbagemeldinger fra brugerne, kunne Microsoft kontakte Nvidia, få rettet fejlen, sende en rettet version ud til Windows Insiders inden for 24 timer, tjekke om det virker og til sidst sende en færdig version ud til alle inden for 48 timer.

Det er en funktion, som du ikke kan melde fuldstændig fra, men enterprises får muligheden senere på året, selvom Terry Myerson kraftigt fraråder, at man gør det.

Hvis du ikke ønsker at sende data til Microsoft, så kan du følge denne guide til, hvordan du begrænser det.

2. Personrettet data
En stor del af Windows 10 handler om at give dig den rigtige information på de rigtige tidspunkter.

Det er det formål, som blandt andet Cortana, Microsofts digitale assistent, skal klare, men det har også afgivet et ramaskrig hos brugerne, som ikke er glade for, at den indsamler data.

Det gør den slags assistenter. I samme gruppe står Google Now og Apples Siri.

Og Microsoft fortæller i blogposten, at de kun indsamler data, som du har givet lov til. Du kan under indstillinger selv slå alt fra, men med det får du også mindre features - såsom ingen Cortana. Hun findes endnu ikke på dansk, så det rammer ikke os så hårdt.

3. "Den data vi ikke indsamler - og det gør de andre!"
Microsoft indsamler også data omkring dig for at målrette reklamer via et Adverticement ID, som du selv kan melde fra, hvis du ikke ønsker det.

Men Terry Myerson fortæller i blogposten, at der er meget data, som Microsoft ikke indsamler, som de andre - host... Google host... - indsamler som en del af selskabets forretningsmetode.

"Modsat nogle andre platforme indsamler Microsoft ikke data omkring dig via skanninger af mails, personlige filer eller andre kommunikationsformer for at rette reklamer mod dig," skriver Terry Myerson.

Vi har her på Computerworld skrevet en del om Windows 10 og dens omdiskuterede privacy-politik, som er noget anderledes end tidligere versioner af Windows.

Hvad tænker du om den debat, som har været omkring den potentielle dataindsamling ved Windows 10? 

Læs også:

Microsoft: I kan stole på os - vi overvåger ikke og snuser ikke rundt


Vi har testet den endelige version af Windows 10: Her er vores dom


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år
CSC Danmark har i det seneste år tabt 930 millioner kroner ud af en omsætning på 2,7 milliarder kroner. Er den rivende gal i selskabet?
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan