It-chefer glade for de konstante Windows 10-opdateringer: Derfor er det en bedre model

Windows 10 og konceptet med Windows-as-a-service og løbende opdateringer er slet ikke så stressende, som man måske kunne frygte.

Annonce:
Annonce:
Fra kæmpe opgraderings-projekter til små, men hyppige opdateringer.

Det er konsekvensen af Microsofts nye Windows 10.

Her er selskabets strategi at levere opdateringer og nye funktioner hen ad vejen frem for som store service packs og fulde Windows-versioner, der udgives med års mellemrum.

Det er en model, der tidligere har kendetegnet Windows-universet, men som der nu laves om på med Windows 10. 

Og selvom mange, hyppige opdateringer i teorien kunne føre til mere stress for it-cheferne og deres medarbejdere i it-organisationen, så er det ikke tilfældet. 

Det skriver vores kolleger på det britiske CIO, der har talt med en række it-chefer om emnet.

"Historisk set var dine Windows-opgraderinger disse massive projekter - skiftet fra WIndows 95 til XP og fra XP til Windows 7," forklarer it-chefen fra Alaska Airlines, Veresh Sita.

"Nu skifter vi til en mere evolutionær, organisk tilstand, hvor jeg ikke behøver at opgradere hele virksomheden til en ny 'stack'," fortæller han.

Læs også: Nu kommer den første store Windows 10-opdatering: Det kan du vente dig

Grundlæggende kan Microsofts nye Windows-strategi beskrives som Windows-as-a-service. Konceptet kendes også fra Office 365 og de fleste andre Microsoft-produkter efterhånden.

Konkret betyder service-konceptet, at nye funktioner og sikkerhedsopdateringer rulles ud løbende, som vi også kender det fra de mange apps på smartphonen.

Netop fordi Microsoft efterhånden kører med denne strategi hele vejen rundt, er risikoen for at der opstår problemer med, at et system ikke fungerer sammen med et andet, også minimeret, mener it-chefen fra Alaska Airlines.

It-chef Dave Finnegan fra Orvis forklarer samtidig, at han vurderer, at de løbende forbedringer og nye funktioner betyder, at det bliver lettere at få medarbejderne til at tage løsningerne i brug.

"Der er ingen tvivl om, at det her er den bedste model - det er afklaret. Det er i virkeligheden et spørgsmål om, hvordan vi indfører det," siger Dave Finnegan, selvom hans arbejdsplads ikke er i gang med Windows 10 endnu.

Annonce:

Større opdatering på vej til Windows 10
CIO UK skriver også, at øvelsen for mange it-chefer nu er at finde ud af at agere i en verden, hvor mange medarbejdere eksempelvis også forventer at kunne opgradere til en ny iOS-version, når den frigives.

Læs også: Skal du hoppe på Microsofts store opgraderings-tog?

Clay Johnson, der er it-chef hos GE Power and Water, siger, at han regner med at begynde Windows 10-udrulningen i første kvartal 2016, mens it-chefen hos virksomheden Splunk, Declan Morris, også er i gang med at teste systemet.

Også sidstnævnte ser service-konceptet som en positiv udvikling for Windows, men peger dog samtidig på, at man skal have processerne på plads, så man sikrer, at virksomhedens applikationer fungerer hele tiden.

Der er allerede leveret flere mindre opdateringer til Windows 10 fra Microsofts side, og nu er den første større opdatering til systemet også på trapperne - den kan du læse om her.

Læs også:

Skal du hoppe med på Microsofts store opgraderings-tog?

Nu kommer den første store Windows 10-opdatering: Det kan du vente dig

Skal du hoppe på Microsofts store opgraderings-tog?

Holder påstanden? En Mac kræver langt mindre support end en Windows-maskine

Edge kæmper en benhård kamp - men Microsoft tøver alligevel med vigtig browser-funktion



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen
Leverandørerne af IP-telefoni oplevede først et sandt boom af kunder, mens tele-teknologien var på alles læber. Nu forsvinder kunderne igen.
CIO
Ny CIO til Pandora - henter top-CIO fra GN Store Nord
Smykkegiganten Pandora henter ny CIO fra GN Store Nord. Han skal stå i spidsen for at opbygge en global it-organisation.
Channelworld
Ny storfusion i hosting-branchen skal løfte kvaliteten for små og mellemstore it-kunder
Den nordiske kapitalfond Adelis sætter sig for bordenden i ny it-koncern, som samler tre af de stærkeste outsourcing-firmaer på markedet.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.