Artikel top billede

Go big, or go home baby, erklærer Michael Dell. Men hvor, han vil gå hen, er ikke til at vide.

Dell's plan efter verdenshistoriens største it-opkøb: Det ser vi på senere

Reportage: "Go big, or go home baby," lød Michael Dell's selvsikre røst fra scenen til Dell World. Med verdens største it-opkøb er Dell helt klart ikke på vej hjem. Men det er svært at få at vide, hvor it-mastodonten faktisk er på vej hen. Tag med på besøg i Dells hjemby, Austin.

Dells store dilemma er, om firmaet skal leve op til grundlæggeren Michael Dell's bombastiske udmelding fra årets Dell World i Austin og "go big" eller køre videre i det allerede imponerende men trygge spor.

Hvilken vej skal Dell gå?

Skal Dell 'go big' og bruge opkøbet af storage-kæmpen EMC til selv at erobre highend cloud-markedet med en kombination af Dell-servere og EMC storage og dermed gå i direkte krig med Google, Microsoft og Amazon?

Eller skal Dell gå i krig med HP og IBM om de store enterprise-kunder, eller skal virksomheden stille sig tilfreds med at blive i det stadigt voksende marked for små og mellemstore virksomheder?

Den sidste mulighed er usandsynlig - ikke mindst på baggrund af Michael Dell's egne ord under Dell World, som endegyldigt understregede direktørens ambitionsniveau.

"Med det her køb bliver Dell klar til fremtidens marked. Vi har adgang til verdens største kunder."

Men hvordan skal EMC så udnyttes?

Da handelen blev offentligjort, skrev EMC's direktør Joe Tucci i en meddelelse på firmaets hjemmeside, at det nye samlede selskab ville står stærkt på snart sagt alle områder:

"Firmaet vil have komplementerende produktporteføljer, øget rækkevidde på markedet, og dække fire af verdens største teknologimarkeder: servere, storage, virtualisering og PC'er."

Kombinationen af servere, storage og virtualisering kan ligne en udfordring af de helt store spillere, Amazon, Google og Microsoft, som sidder tungt på toppen af skyen. Men Samarbejdet med Microsoft om en hybrid cloud-løsning, som blev annonceret under Dell World, tegner et andet billede.

It-analytiker i IDC, Anders Elbak ser en udfordring af HP  og IBM i opkøbet. Da Computerworld talte med ham om verdenshistoriens største it-opkøb i oktober var dommen klar.

"Dell har i flere år forsøgt at gøre sig til for store virksomheder, og selskabet har jo også tidligere købt storeagesoftware og enterprisemanagement systemer. Men med opkøbet af EMC bliver Dell en mere ligeværdig konkurrent for HP og IBM. For med købet af EMC kan Dell levere en komplet infrastrukturplatform."

Endnu en skillevej

Dell står nu ved en skillevej, men det er ikke første gang at Michael Dell og hans livsværk har prøvet det.

Manden, som grundlagde Dell, begyndte med at samle computere på sit kollegieværelse.

Han indså, at pengene lå i direkte salg og blev milliardær.

Da han var 26 år gammel, åbnede Dell's første fabrik uden for USA i Irland. Siden er det kun gået fremad.

Dell blev en kæmpesucces, og manden bag trak sig så småt fra ledelsen, og hans kontormakker Kevin Rollins trådte i forgrunden.

Men som Batman kommer tilbage til Gotham i nødens stund, tog Michael Dell tøjlerne igen i 2007, da firmaet var for nedadgående.

Kevin Rollins røg ud nærmest fra den ene dag til den anden, og Michael Dell var tilbage i førersædet. 

Du kan læse mere om Dell's krise i nullerne her

Nu skulle Dell ikke bare sælge computere.

Dell skulle være end-to-end leverandør til virksomheder af alt, hvad de havde brug for.

Men det er svært at revolutionere en virksomhed, som skal stå til regnskab for aktionærer hver tredje måned.

I 2013 købte Michael Dell og en håndfuld investorer selskabets aktier op, og afnoterede Dell-aktien fra børsen. Nu skulle der være mod til langsigtede strategier.

Klar til fremtiden

Transform, connect, inform og protect var kodeordene da Michael Dell gik på scenen til Dell World dengang.

Transformationen handlede om skiftet til cloud-services, connect handlede om mobility, inform om big data som drivkraft for beslutninger og protect om sikkerhedsområdet.

Det kan du læse mere om her

I år var parolen, at vi alle skal være 'future ready'.

Når man hørte Michael Dell på scenen, stod det klart, at budskabet i bund og grund er det samme som for to år siden, men nu er Dell selv nået længere på alle områderne.

Dell's forskningschef Jai Menon fortæller levende om de mange projekter, som bringer Dell foran i feltet, når det kommer til den fremtidsparathed, som Michael Dell slår på tromme for.

De nye servere, arbejdet med at udvikle det softwarebaserede datacenter og selvfølgelig sikkerheden.

Du kan læse mere om Dell's forskningsstrategi her

"Vi udvikler en algoritme, som kan identificere dig ud fra den måde du håndterer dit mobile device. Min enhed vil genkende den måde, jeg swiper på, de kurver jeg tegner, og det tryk, jeg bruger. Så hvis du prøver at bruge min mobiletelefon, vil den mærke, at det ikke er mig og låse."

Den samlede teori om universet mangler indhold

Men det er ikke det, deltagerne på årets Dell World er kommet for at høre. Dagen før Dell World tog fart, stod Michael Dell nemlig endnu en gang på en scene og kom med et løfte til den samlede verdenspresse:

"I denne uge skal jeg forklare version 1.0 af den samlede teori om universet. Version 2.0 får I, når firmaerne er lagt sammen."

Firmaerne er selvfølgelig Dell og EMC, som Dell har betalt 440 milliarder kroner for i verdenshistoriens største it-opkøb.
Men den smule forklaring på Dell's langsigtede planer for den nye virksomhedsstruktur, som kom frem til Dell World, efterlader betydeligt flere spørgsmål end svar. Spørgsmålene blev ellers stillet mere eller mere konstant.

Adspurgt om Dell har købt EMC for at være en stor fisk i en lille dam, svarer Michael Dell blot:

"Nej."

En udtalelse som står i skærende kontrast til en anden bombastisk erklæring ikke tyve minutter senere på samme pressemøde.

"Volumen er vigtig, hvis man skal have succes med en datacenter-forretning. Kunderne vil ikke have flere leverandører. De vil have færre."

Det kan altså være svært at få et helt klart svar fra manden i toppen af Dell.

Ingen plan for fremtiden

Men så er det heldigt, at Dell World flyder over med direktører, som har fået besked på at tale med pressen.

En af dem er Dell's direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika, Aongus Hegarty. Så selvfølgelig spørger vi ham, hvad købet af EMC kommer til at betyde for forretningsmodellen.

Men tilsyneladende har Dell brugt 440 milliarder på et opkøb ud fra devisen, at 'det tager vi som det kommer'.

AMD's tidligere CEO Rory Reed er sat i spidsen for den reelle planlægning af, hvordan opkøbet skal forløbe, og ud over det, er der ikke meget at hente.

"Lige nu er vi helt fokuserede på 'vores' Dell, og Rory Reed leder planlægningen af sammenlægningen. Når vi har fuldendt opkøbet vil vi begynde at arbejde mere med det, men det er lidt ude i fremtiden et sted mellem maj og oktober 2016."

Det er jo verdenshistoriens største it-opkøb, så Dell har vel en idé om, hvordan der skal tjenes penge på den?

"For tiden er vi i en fase, der handler om planlægning og ikke om udførsel."

Med EMC kan Dell jo bygge alle de servere og alt det storage, man kan ønske sig. Kommer Dell til at konkurrere på cloud-markedet for kæmpeløsninger med Amazon, Google og Microsoft?

"Vi har med vilje ikke bygget en Dell-ejet Cloud-infrastruktur, som vi sælger. Vores fokus er på at hjælpe firmaer, som tilbyder den service, og på at hjælpe firmaer, som vil skabe en privat sky eller en hybrid sky. Vi konkurrerer ikke ved at bygge de ting selv."

Så vi kommer ikke til at se Dell tilbyde cloud-services som en komplet pakke, selvom Dell fokuserer på at være en end-to-end leverandør?

"Vi kommer ikke til at at bygge en cloud-infrastruktur til at konkurrere med cloud-udbydere, nej."

Hvordan pengene så skal tjenes hjem, er der nok ikke noget nyt om før oktober 2016.