Artikel top billede

Sådan skal ansigtsgenkendelse sikre dine data og gøre dine spil sjovere

Ansigtsgenkendelse kan mere end at låse din computer op og udpege luskede typer via overvågningskameraer. Nye programmer vil snart gøre dine spil sjovere og advare dig, når folk sniger sig op bag dig.

Ansigtsgenkendelse er efterhånden ved at have nogle år på bagen.

Efterhånden har ansigtsgenkendelse fået andre opgaver end at fokusere på dit smil på feriebilleder og scanne trafikknudepunkter for skumle personager.

Eksempelvis skal ansigtsgenkendelse også optimere din indlæring og forhindre dine kolleger i at kigge dig over skulderen.

Et vågent øje

Ciberoc er en startup-virksomhed i Silicon Valley, som vil udvide sikkerheden på din arbejdsplads med løbende sikkerhedskontrol.

I stedet for at logge ind med et password, skal du med Ciberocs sikkerhedssystem OCthenticator løbende sikkerhedsgodkendes på en række parametre.

Ud over at indtaste dit password, genkender OCthenticator også tilstedeværelsen af din smartphone og dit ansigt.

Hvis dit password bliver stjålet, kan tyven altså ikke komme ind på din arbejdscomputer uden din smartphone og dit ansigt. Og selv det er faktisk ikke engang nok.

For Octhenticator leder ikke kun efter dig, når du skal logge ind.

Programmet er også opmærksom på, om der er folk i nærheden af dig. Eksempelvis popper en advarsel op, hvis du bliver kigget over skulderen, eller andre smartphones kommer for tæt på computeren.

For at det ikke skal være løgn, opdager OCthenticator også, hvis du fotograferer skærmen - og advarer så brugeren.

Octhenticator er et pilotprojekt i samarbejde med Dell, der også har andre og sjovere projekter med ansigtsgenkendelse på blokken.

Bedre undervisning og sjovere spil

Et af de projekter går ud på at integrere en live-registrering af dit humør med dine aktiviteter på computeren. Algoritmer beregner dit humør i syv kategorier ud fra dine øjnes bevægelser og dit ansigts mimik.

Alt efter hvilke muskler du bruger i ansigtet, hvor du kigger hen, og om du hænger med hovedet eller er stivnakket, måles udslag i kategorierne neutral, glæde, overraskelse, vrede, væmmelse, frygt og tristhed.

Det registrerede humør kan så sammenholdes med, hvad du oplever på skærmen på det givne tidspunkt. Ideen er, at indholdet kan tilpasses på baggrund af dine reaktioner.

Eksempelvis nævner Dell's forskningschef, Jai Menon, at projektet kan optimere fjernundervisning.

"Jeg har talt med flere universiteter, som tænker, at det kan bruges til at give professorer feedback på, hvordan deres undervisning bliver modtaget. Det er jo særligt relevant i forbindelse med online undervisning, hvor underviseren ikke kan se de studerendes ansigter," fortalte Jai Menon, da Computerworld mødte ham til Dell World i sidste måned.

Men det er ikke kun undervisning, som kan blive peppet op. Jai Menon ser store muligheder for spilbranchen, som løbende kan tilpasse et spil på baggrund af dine reaktioner.

"Hvis du begynder at kede dig, mens du spiller et spil, kan sværhedsgraden blive skruet op, og hvis du er forvirret, kommer der måske flere instruktioner frem på skærmen."

Hipstere er bange og ingeniører er glatbarberede

Projektet er som sagt stadig i udviklingsfasen, og det kan man godt mærke, når man prøver den prototype, som Dell havde med på Dell World.

Selvom stemningen var god og humøret højt, blev Computerworlds udsendte medarbejder konsekvent registreret som nærmest bævende af frygt.

"Vi har måske stadig et problem med skæggede ansigter," lød forklaringen fra den venlige ingeniør, som passede prototypen. 

Det har nok den ganske naturlige forklaring, at ingen af ingeniørerne på projektet selv har anlæg for ansigtsbehåring, kunne man forstå. Muligheden foreligger selvfølgelig også, at skæggede hipstertyper gemmer et frygtsomt sind bag bartet.

Du kan læse mere om Dell's forskningschef her

Facebook vil scanne dit ansigt. Det kan du læse om her