Sådan får du fuldt udbytte af at få mange it-leverandører til at arbejde sammen

Klumme: Multi-sourcing er blevet normen, og samspillet af services i såkaldte service-integration-modeller bliver mere og mere udbredt, men det kan være en svær størrelse at håndtere. Få her et par gode råd til, hvordan du bedst realiserer gevinsterne af din multi-sourcing-strategi.

Nordiske virksomheder outsourcer som aldrig før.

Det kan blandt andet læses i PA Consulting Groups og Whitelanes sourcing-rapport, hvis resultater jeg skrev om i en af mine tidligere klummer.

Tendensen til at samarbejde med flere forskellige leverandører er voksende, og heri ligger der mange, spændende muligheder, men også en række udfordringer.

Tidligere sværgede danske og nordiske it-organisationer til et udvalg af få leverandører (ja, nogle gange kun én - så var det nemt at eskalere problemerne) med væg-til-væg-løsninger.

Kontrakterne var langvarige, og det handlede dybest set om at opnå så store omkostningsbesparelser som muligt og udnytte de arbejdsmarkeder, hvor leverandørernes medarbejdere kostede mindst.

Sådan er det ikke (kun) længere.

Nu skal leverandørerne være i stand til at understøtte forretningen (via it) og være drivkraft i forhold til strategiske forandringer.

De skal mestre leverancemodeller, der kan integreres på tværs af geografiske markeder, og de skal skabe mere agilitet og skalerbarhed.

Når en multi-sourcing-strategi anvendes, spredes leveringsrisici på flere leverandører, og man får adgang til skræddersyede specialist-kompetencer, som er innovative og optimalt set på forkant med den nyeste teknologi.

Endelig bliver kontrakterne kortere - og leverandørerne bliver flere: Faktisk overvejer kun 10 procent af de CIO'er, vi har spurgt, at outsource mindre.

Hvad sker der så?
Hvordan vil det så påvirke sourcing-markedet?

Først og fremmest vil der opstå et øget behov for flere standardservices og SLA'er, og it-organisationer vil i stigende grad efterspørge services, som kan købes eller licenseres fra åbne markeder med henblik på at øge kvaliteten, minimere prisen og samtidig sikre hurtigere leverance (cloud services som Software-as-a-Service er et godt eksempel).

Vi vil også se, at it-infrastruktur i stigende grad bliver en hyldevare, hvor prisen er den primære differentiator, hvilket også øger kravene til standardisering og skalerbarhed.

Denne udvikling mod mere - og flere - specialiserede leverandører kræver en dybere og mere gennemtænkt relation til leverandørerne - og så stiller det store krav til samarbejde. Og det er her service-integration kommer ind i billedet.

Skab et sundt økosystem
Service-integration handler basalt set om at styre og orkestrere de mange services fra de forskellige leverandører og få dem til at fremstå som én samlet service, som giver den største værdi for forretningen.

Det kræver et stærkt økosystem, hvor kunden og leverandørerne samarbejder tæt både i forhold til kontrakter, processer og SLA'er.

Et succesfuldt økosystem afhænger af en god og ærlig forventningsafstemning mellem leverandører og kunden, og at de hver især forstår hinandens adfærd og mål.

Dertil skal der skabes gennemsigtige og konsistente processer, ligesom der skal være en klar definition på plads af de færdigheder og kompetencer, der kræves af både leverandører og kunden.

Etableringen af et sundt øko-system er endnu ikke på plads i mange virksomheder, og mange er kommet for sent i gang, hvorfor de også tit oplever udfordringer med en eller flere leverandører, eller at kunden selv skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at sikre en høj kvalitet og sammenhæng af services.

For at få succes med multi-sourcing og service-integration skal man kort sagt:

  • Have realistiske forventninger, da selv en god model ikke løser alle udfordringer - særligt ikke i opstartsfasen eller når leverandører udskiftes.

  • Som kunde selv tage ansvar for alle faser af sourcing-forløbet.

  • Sikre, at alle involverede kolleger forstår service-leverancen og kan udfordre leverandørerne på den.

  • Holde fast i den vision og de mål, man har defineret - også selv om der presses på for lige at gøre en undtagelse - ellers risikerer man, at hele økosystemet bryder sammen.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.