Artikel top billede

Den nye FFZERO1 fra Faraday Future

CES 2016: Fremtidens biler handler mere om processorkræfter end om hestekræfter

Biler er udset til at blive et af årets helt store temaer ved den store elektronikmesse, CES, og allerede efter første dag er der blevet præsenteret Tesla-agtige racerbiler og superbilcomputere.

Der sker store forandringer inden for bilbranchen i disse år, og det er en tendens, der slår tydeligt igennem på årets første store elektronikmesse, CES, i Las Vegas.

Messen præges normalt af forbrugerelektronik i stil med Xbox, fjernsyn og køleskabe. Men i år er det bilproducenterne, som har sat sig i førerpositionen.

Audi, Ford, VW, General Motors og mange andre deltager således i racet om opmærksomheden ved CES.

Bilbranchen har nemlig indset, at udviklingen inden for transport ikke kun handler om flere og mere effektive hestekræfter, men i høj grad også om sensorer og processorkraft.

"The Next Big Thing"

Både bilproducenterne og serviceudbydere som Uber anser selvkørende biler som det næste naturlige skridt inden for transport, men før vi alle kan sætte os ind i en bil og slappe af i stil med bilerne fra I, Robot-filmen, skal der først være styr på både sensorer og processorkraft til indsamling og behandling af data i realtid.

Nvidia mener at have en løsning på sidstnævnte.

Chipselskabet havde æren af at åbne CES-messen med en af de første keynotes, hvor selskabet præsenterede Drive PX2, der er anden generation af Nvidias bilcomputer.

Processorkraften i PX2's 12 kerner svarer til 150 Macbook Pro'er, og den kan yde op til otte teraflops.

Det er en voldsom computer, men ifølge Nvidia er det også nødvendigt i en selvkørende bil.

PX2 vil kunne håndtere op til 12 videokameraer plus ultrasoniske sensorer, radar og lidar-teknologien, som anvendes til at afstandsbedømme med høj præcision.

Computeren kan genkende specifikke objekter såsom fodgængere, skilte eller andre køretøjer, og bliver bedre med tiden til blandt andet at genkende tekst på skilte.

Nvidia har allerede indgået et samarbejde med Volvo om selvkørende biler, men det er langtfra det eneste projekt omkring biler uden fører.

Ford udsendte mandag en pressemeddelelse om, at firmaet vil tredoble sin flåde af førerløse biler fra 10 til 30 biler for at fremme sin forskning.

Ford har dog endnu ikke haft sin keynote ved CES, hvor sløret efter alt at dømme vil blive løftet for flere nyheder, og der går også stadig rygter om et samarbejde mellem Ford og Google vedrørende førerløse biler.

Vild konceptbil

En af de mest omtalte lanceringer ved CES indtil videre, har været Faraday Futures konceptbil FFZERO1.

Faraday Future er et relativt ungt firma bestående af tidligere Tesla-folk, der sammen har etableret et alternativ til Elon Musks eksklusive elbilsmærke.

FFZERO1 kommer dog ikke på markedet foreløbig - hvis da nogensinde - men er en el-konceptbil med over 1.000 hestekræfter, der ifølge Faraday Future kan accelerere fra 0 til 100 på tre sekunder samt indsamle biometriske data om føreren fra rettet.

Selvom bilen formodentligt aldrig kommer til at køre i virkeligheden, så er firmaet og lanceringen stadig interessant.

Bilen er bygget op modulært, fortæller Nick Sampson, fra Faraday Futures R&D-afdeling til The Verge, hvilket betyder, at den underliggende platform i bilen enkelt kan omstruktureres til for eksempel en sedan i stedet for en lynhurtig racer.

På trods af en levetid på blot 18 måneder er det lykkes firmaet at indsamle lige knap syv milliarder kroner i støtte til at bygge en fabrik i Californien samt hyre mere end 750 ansatte.

Smartere apps til bilen

I den anden ende af skalaen, langt fra både heste- og processorkræfter, finder du nyheden om Hyundais nye app.

Biler i dag er teknologiske vidundere og kan være svære at finde rundt i som almindelig bruger.

Frem for en 1.000-sider lang manual har Hyundai udviklet en app, som via augmenteret reality - at vise objekter "svæve" på dit dashboard eller på din motor via din telefons kamera og skærm - skal guide dig igennem bilens mange funktioner.

Samme "AR"-teknologi bruges også til at vise en uerfaren bilejer, hvordan olien skal skiftes i bilen.

Du kan se appen i aktion her.

Hyundai er langt fra det eneste selskab, som udvikler apps til bilejerne. ABI Research har tidligere vurderet, at markedet for software, services og lignende til bilbranchen ligger i omegnen af 3,4 billioner kroner.

Læs også: Wi-Fi HaLow: Trådløs standard med stor rækkevidde og lavt energiforbrug kommer i år