Første gang det lykkes: Hackere lukker for strømmen til hundredevis af boliger

For første gang nogensinde har hackere været i stand til at slukke for strømmen fra et energiselskab, så hundredevis af husstande havnede i mørket.

Annonce:
Annonce:
I verdens måske første succesrige hackerangreb på et el-forsyningsanlæg har it-kriminelle for nyligt formået at få slukket for strømmen til hundredvis af hjem i Ukraine.

Det skriver Financial Times.

Med angrebet ser en af sikkerhedsbranchens værste anelser om, at hackere er på vej ind i den kritiske infrastruktur, desværre ud til at holde stik.

Ifølge Financial Times har den ukrainske energiminister været ude og kommentere episoden, hvor flere regionale el-selskaber har været målet.

Ukraine påstår, at det er russiske specialstyrker, der står bag hacket, efter de landes meget spændte forhold i de senere år har vist tegn på opblødning.

Det officielle Rusland har ikke svaret på beskyldningen. 

Læs også: Sådan forløber den hemmelige cyberkrig i Ukraine

Så kom angrebet
I flere år har aktører i forsyningsbrancherne været opmærksomme på, at de kunne være udsatte mål i takt med, at flere og flere systemer fik IP-adresser og kom på netværk.

Blandt andet derfor har den danske energikæmpe Dong jævnligt cyberøvelser.

Det kan du læse mere om her: Sådan sikkerheds-uddanner DONG 6.500 folk i ét hug.

Ifølge John Hultquist, chef for spionageafdelingen i sikkerhedsfirmaet iSight, er hackerangrebet i Ukraine det første af sin slags, hvor det rent faktisk har lykkedes de indtrængende at få slukket for strømmen til folks hjem.

Han peger i lighed med de ukrainske myndigheder på, at den anvendte malware ved navn BlackEnergy stammer fra Rusland.

Mere konkret ligner det, at malwaren kommer fra hackerholdet Sandworm, som tidligere har været berygtet for at plante skadelig kode på energiselskaber i USA og i Europa.

Annonce:

"Vi tror, at gruppen med succes er kommet ind i amerikanske og europæiske systemer, så det faktum, at de lige har demonstreret, at de har midlerne til at slukke for lyset, er en temmelig stor ting," forklarer John Hultquist til Financial Times.

Flere selskaber i modvind
Omkring juletid har flere ukrainske energiselskaber haft problemer med el-forsyningen, hvilket blandt andet er blevet forklaret med, at automatiserede kontrolsystemer ikke har virket helt efter hensigten.

Ikke desto mindre har Ukraine nedsat en kommission, der skal undersøge omfanget at hackerangreb, efter der er blevet fundet flere spor af skadelig software på de ukrainske energiselskabers netværk.

På grund af de rædselsvækkende scenarier ved at vellykket hackerangreb har Energinet med ansvar for strømmen i vort lille kongerige været gennemset af blandt andet Rigsrevisionen.

I Rigsrevisionens sikkerhedsrapport har flere advarselslamper lyst rødt, men it-direktør Morten Gade Christensen fra Energinet understreger, at det er et ekstremt teoretisk eksempel, at Danmark skulle gå helt i sort som følge af et hackerangreb.

Det kan du læse mere om her: It-direktør hos Energinet: "At Danmark skulle gå i sort er et ekstremt teoretisk eksempel"

Læs også: 
Sådan afløser internet of things-løsninger vores tunge it-systemer

Forsvarets Efterretningstjeneste: Sådan holder vi nysgerrige it-magter ude af Danmark


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Oplev Fremtidens ERP

Går du med tanker om at udskifte dit ERP-system, så giver Fremtidens ERP dig opdateret viden og inspiration til hvad den fremtidssikrede ERP-løsning anno 2016 bør indeholde. Unit4 inviterer til seminar torsdag den 26. maj i København, hvor vi skal se på hvad cloud, big data og machine learning kan tilbyde servicevirksomheder. Du vil derudover også få tips til hvordan du finder den rigtige løsning for netop din virksomhed og hvilke faldgruber du bør undgå. Læs mere

Comwell Conference Center Copenhagen (AC Hotel Bella Sky) - 2300 København S



Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service