Skræmmende socialt eksperiment: Så mange benytter 'glemte' USB-nøgler fra gaden

En it-organisation har plantet 200 USB-nøgler på gader og stræder. Herefter har rigtig mange samlet nøglerne op og handlet stærkt uansvarligt, hvilket dog langtfra er den eneste øjenåbner i sikkerhedsundersøgelsen.

Tag 200 USB-nøgler.

Læg dem tilfældige steder i tæt trafikerede områder, og observer så, om disse USB-nøgler med potentielt farlig malware bliver stukket i computere.

Sådan har den amerikanske it-industriorganisation CompTIA tænkt, inden den plantede 200 USB-nøgler i amerikanske storbyer som Chicago, San Francisco, Washinton D.C. og Cleveland.

Resultat: Knap 20 procent af USB-nøglerne blev samlet op og derefter proppet i en computer.

Også selv om der var en reel, overhængende sikkerhedsfare for, at de fremmede USB-nøgler kunne inficere de nysgerrige sjæles computerudstyr med alskens dårligdomme.

Herefter fortsatte flere med at åbne tekstdokumenter på USB-nøglerne, klikke på ejendommelige links og i det hele taget se stort på alle gængse sikkerhedstips i omgangen med de fremmede USB-nøgler, der i værste fald kunne have kompromitteret deres maskiner til ukendelighed.

Det skriver Computerworlds amerikanske modermagasin om et socialt eksperiment, der er blevet udført i USA i slutningen af 2015 på vegne af CompTIA.

Flere øjenåbnere i undersøgelsen
Sideløbende med USB-forsøget har CompTIA også undersøgt 1.200 folks generelle sikkerheds-opførsel, og resultaterne kan nok få et øjenbryn eller to til at løfte sig på en sikkerhedsansvarlig i erhvervslivet.

For 94 procent kobler sig jævnligt på offentlige WiFI-netværk, selvom disse udgør en sikkerhedsrisiko i form af phishing-angreb.

Det kan du læse mere om her: Beskyt dig bedre: Sådan undgår du at blive ramt af WiFi-phishing

At 69 procent udfører arbejdsrelaterede opgaver på de offentlige WiFI-opkoblinger gør ikke ligefrem sagen bedre.

CompTIA-undersøgelsen viste også, at godt en tredjedel af de 1.200 undersøgte personer genbruger deres arbejds-password til privatbrug, mens to ud af tre personer benytter deres arbejdstelefon til private gøremål.

Begge dele er ikke ligefrem en adfærd, der øger sikkerheden hos deres arbejdsgivere, ligesom det heller ikke er superbetryggende, at 37 procent kun skifter deres password en gang om året.

Du er det svageste led
På grund af den noget sløsede omgang med god sikkerhedsskik kan det måske heller ikke overraske, at CompTIA-undersøgelsen viste, at 27 procent af alle teenagere har fået hacket deres personlige informationer.

Denne procentsats ligger på 19 procent for folk, der er ansat i en virksomhed.

Flere sikkerhedsfolk har ellers gennem året påpeget igen og igen, at slutbrugerne udgør en af de allerstørste sikkerhedsrisici mod virksomhedens netværk og dertilhørende fortrolige oplysninger.

Sikkerhedsfolkenes gode råd er derfor, at virksomhederne skal satse benhårdt på at få sine medarbejdere uddannet i de mest basale sikkerhedsforanstaltninger, som altid starter med den sunde fornuft.

Det kan du læse mere om her: Fejl 40 er blandt de værste sikkerheds-mareridt

Læs også:
Her er den største sikkerhedstrussel mod danske virksomheder lige nu: Har du hørt om APT?

På bare et år: Seks ud af 10 danske virksomheder ramt af it-kriminalitet


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.