Prisstigninger hos danske teleselskaber: Her er fremtidsudsigterne

Selvom prisen for et mobilabonnement er steget i de seneste måneder i Danmark, behøver forbrugerne ikke frygte, at det det er en udvikling, der vil fortsætte.

Med TDC i spidsen har de største danske teleselskaber over de seneste måneder hævet priserne for de billigste mobilabonnementer for nye kunder. Læs mere om det her.

Prisstigningerne kommer som en konsekvens af den havarerede fusion mellem Telia og Telenor i efteråret, forklarede Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank, mandag til Computerworld.

Men selvom selskaberne nu har set deres snit til at give priserne et nøk opad for nye kunder, så behøver danske mobilkunder ikke frygte, at det er en udvikling, der vil fortsætte i flere år frem.

"Der vil være en grænse for, hvor langt man kan gå. Det er ikke noget, man kan blive ved med," vurderer Morten Imsgard, der følger den danske telebranche og især TDC, der var det første selskab til at hæve priserne.

"Som kunde skal man ikke frygte, at priserne nu kun kender én vej. Det er en balancegang for TDC, hvor man ser på, hvor meget man kan presse citronen, og hvor meget man kan få de andre til at hoppe med på."

Derfor fortsætter det ikke
Morten Imsgard fremhæver, at TDC har haft held til at få de andre selskaber til også at hæve priserne - men at det slet ikke er sikkert, at det vil blive ved på den måde, hvis priserne igen hæves. 

"Der er et element i, at 3 ikke er helt lige så aggressiv i at ville følge med på det, og nogle af Telenors sub-brands følger måske heller ikke med. Der bliver større pris-spænd i markedet, og på et tidspunkt knækker filmen for for de primære brands." 

"Så har de hævet priserne så meget, at de begynder at tabe for mange kunder på det," forklarer Sydbank-analytikeren om markedsmekanismerne. 

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Han forklarer, at regnestykket for en teleoperatør i virkeligheden er ret simpelt, når man hæver priserne: 

"Hvor meget koster det på kundebasen?"

"Regnestykket for en teleoperatør, der har en stor kundebase, er som regel rimeligt gunstigt: Hvis man kan hæve den gennemsnitlige omsætning per kunde, kan man godt tåle at tabe lidt kunder, fordi regnestykket 'net net' giver højere indtjening."

Der er tale om beløb på 10-20 ekstra kroner per måned per abonnement. Kan det have en betydning for et teleselskabs bundlinje, når man også skal tage højde for, at der er nogle kunder, der smutter?

"Det kan det - men der er er et væsentligt men her, da det i første omgang kun gælder for nye kunder. Det vil sige, at det kommer til at tage lang tid, før det slår igennem på selskabernes indtjening. Det er ikke nogen mirakelkur nu og her."

"Men det er søsat af TDC, fordi TDC stadig har et pres på ARPU'en (average revenue per user), red.) på hele kundebasen," forklarer Morten Imsgard.

Han tilføjer, at det ville være langt mere interessant med teleselskabernes øjne, hvis man gjorde ligesom hos YouSee, hvor man eksempelvis bare siger til kunderne, at abonnementet stiger per den og den dato - også de eksisterende kunder.

"Hvis man gjorde det med mobilkunderne, ville det være nu og her - og så ville det virkelig give noget bundlinje med det samme."

Mobilkunder har mange muligheder
Hvorfor gør teleselskaberne så ikke det?

"Det tør man ikke. Mobilkunder er slet ikke lige så loyale som tv-kunder. De har mange flere steder at gå hen, og produktet er mere ens. Så det tør man simpelthen ikke at gøre."

"Jeg tror ikke, at de tør gå meget højere op. Så bliver der et for stort incitament til, at nogle af spillerne i branchen bryder ud."

Læs også: Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Her vurderer Morten Imsgard fra Sydbank, at der trods alt er forskel på situationen i TDC og i de øvrige selskaber:

"TDC kan godt være tilfreds med sin kundebase - men de andre spillere er ikke tilfredse. Både Telia, Telenor og 3 har lyst til at få flere kunder, men de har også lyst til at få bedre indtjening per kunde, så det er en balancegang."

"På et tidspunkt bliver det for fristende for dem. Så kan de godt give afkald på lidt indtjening, hvis de kan stjæle et massivt antal kunder fra TDC."

"Jo mere TDC gør det her, jo mere inviterer man nye selskaber ind," lyder vurderingen fra Morten Imsgard fra Sydbank efter de seneste måneders prisstigninger for mobilabonnementer i Danmark.



Læs også:

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Ny priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.