Billederne er udlånt af David Heinemeier Hansson.

Dansk top-programmør kører Le Mans: Derfor minder racerløb om programmering

Interview: David Heinemeier Hansson er ikke bare kendt som manden bag Ruby on Rails. Han kører også racerløb og skal blandt andet deltage i dette års Le Mans.

Danske David Heinemeier Hansson har gang i en yderst succesfuld it-karriere som hovedpersonen bag Ruby on Rails, der bruges til udvikling af web-applikationer, og som partner i den amerikanske softwarevirksomhed Basecamp.

Racerløb trækker dog i stigende grad i den 36-årige top-programmør, der siden 2005 har holdt til i henholdsvis Chicago og Sydspanien.

David Heinemeier Hansson, der oprindeligt kommer fra København, fik ellers først kørekort som 25-årig. Alligevel kører han nu racerløb, og han er igen i år at finde i feltet til 24-timers løbet Le Mans i Frankrig.

Her var David Heinemeier Hansson i 2014 sammen med Kristian Poulsen og Nicki Thiim med til at køre 'danskerbilen' hos Aston Martin, der løb med Le Mans-sejren i GTE AM-klassen.

Samme år vandt han også World Endurance Championship.

Skal køre for Porsche
2016 bliver også en yderst spændende sæson for David Heinemeier Hansson, der nu kører for Porsche til Le Mans i GTE AM-klassen.

Men hvor kommer interessen for racerløb egentlig fra, og hvad får overhovedet en succesrig it-entreprenør og programmør til at overveje hurtige biler som en sideløbende karriere?

"I 2007 var der en ven i Chicago, der tog mig med ned på en racerbane og gav mig en tur i sin bil. Det var godt nok sjovt," fortæller David Heinemeier til Computerworld.

"Jeg havde ikke engang kørekort, før jeg var 25, og når der blev kørt bil, var det på Playstation og Xbox. Så selvom jeg altid har værdsat biler på den måde og også har set motorløb i fjernsynet, så var det meget fjernt."

Læs første del af interviewet her: Danske David Hansson skabte Ruby on Rails: Derfor blev det et globalt megahit

"Men da jeg så kom til Chicago, fandt jeg ud af, at man simpelthen er nødt til at have en bil - ellers kan man ikke komme frem og tilbage."

"Og så det at komme ned på en racerbane og prøve det og på mange måder finde den samme glæde og gejst ved at køre racerbil, som jeg har fundet ved at programmere," lyder det fra David Heinemeier Hansson fra basen i Sydspanien, hvor han opholder sig sammen med familien lidt under halvdelen af året.

Handler om regler og faktorer
Vi spørger ham, hvad det helt præcis er ved racerløb, der giver ham en glæde, der minder om den, han har ved at programmere?

"Det med at komme ind i et flow, hvor man har fuldt fokus på den aktivitet, man har gang i, til et punkt, hvor man glemmer tid og sted, og man glemmer alle mulige andre ting, man kunne gå og tænke på. Man fokuserer udelukkende og eksklusivt på denne her ene aktivitet."

"Når det kommer til programmering, er det, hvordan jeg kan lave det flotteste og smukkeste program, der mest effektivt og klart beskriver det problem, jeg har gang i."

"Med en racerbil kører man der, og så kommer det næste hjørne, og så skal man finde ud af præcis, hvor der skal bremses, hvor mange kilo tryk, der skal lægges på pedalen, hvor mange grader rattet skal drejes, og hvor hurtigt man skal mod-styre, hvis bagenden begynder at skride."

"Det er et optimeringsproblem med en masse faktorer, der på sin vis minder en hel del om det at optimere et computerprogram," forklarer David Heinemeier Hansson.

Læs første del af interviewet her: Danske David Hansson skabte Ruby on Rails: Derfor blev det et globalt megahit

For selvom der umiddelbart er lidt forskel på at sidde bag et rat og bag et tastatur, så minder det to opgaver faktisk langt hen ad vejen om hinanden, mener David Heinemeier Hansson.

"Man har alle de her faktorer, og reglerne er kendte: En racerbil, der kommer til et hjørne og begynder at skride, vil skride igen, hvis man sætter præcis de samme faktorer ind."

"Det er lidt ligesom et program; du giver det input a, b og c, og så får du output d - og det får man hver gang på den samme måde under de samme omstændigheder. Så jo mere man kan lære om, hvordan det system fungerer, og hvordan den fysiske maskine fungerer, jo bedre bliver man til det."

"Og ikke nok med at man kan lære systemet at kende - hvilket i det her tilfælde er fysikken - man kan også få en feedback direkte og med det samme."

"Der er meget få steder, hvor man kan få den glæde af, at man kan blive ved med at blive bedre til noget og så få en feedback med det samme: Kørte jeg hurtigere? Og hvis ikke, hvad var så problemet?"

"Det er virkelig et spændende projekt at forbedre sig - og derudover er det jo også bare skide skægt."

Her er racer-ambitionerne
Hvor langt rækker dine ambitioner på racerløb-området?

"På mange punkter er det meget ens med, hvordan det var, da jeg begyndte at programmere. Der er mennesker, der bare gerne vil være ligeså gode som dem, der er i deres lokalområde - på den lokale racerbane eller i den lille progammeringsklub i København."

"Jeg har lidt en tendens til at se på, hvorfor jeg skulle være dårligere til at programmere eller køre racerbil end nogen som helst andre i verden?"

"Hvis jeg bruger den samme tid og energi og investerer det i at blive bedre, hvorfor skulle jeg så ikke være ligeså god som den bedste i Spanien eller i USA?"

Læs også: Danske David Hansson skabte Ruby on Rails: Derfor blev det et globalt megahit

David Heinemeier Hansson siger dog samtidig, at der trods alt er grænser for, hvor meget han er villig til at ofre for at forfølge sine racer-drømme.

"Det handler ikke bare om at være den bedste, for man skal have et meget singulært fokus, for at blive den bedste i verden, og det er jeg faktisk ikke interesseret i."

"Hvis jeg bare kan blive blandt den bedste ene procent, så er jeg tilfreds med det - og jeg kigger på den top-ene-procent som værende i hele verden. Det interesserer mig ikke at være det på min egen lille lokale bane."

Læs også: Le Mans-legenden Tom Kristensen: Uden data styrer jeg i blinde

"Det med at have klare mål og et klart billede af, hvor man gerne vil hen, hjælper mig med en masse indgangsvinkler," siger David Heinemeier Hansson, der altså kører for Porsche i dette års Le Mans, når det finder sted i midten af juni. 

Han ejer i øvrigt selv et par ganske interessante biler, nemlig en Pagani Zonda HH og en Koenigsegg Agera HH, fremgår det af Wikipedia.

Davids Ruby on Rails
David Heinemeier Hansson kommer oprindeligt fra Købanhavn. Han forlod i 2005 Danmark og bor i dag i Chicago, når han ikke lige opholder sig i Sydspanien.

Det er efterhånden 12 år siden, at han udviklede open source frameworket Ruby on Rails til webudvikling, og siden er det gået stærkt.

Læs også: Danske David Hansson skabte Ruby on Rails: Derfor blev det et globalt megahit

I dag er han partner i den amerikanske softwarevirksomhed Basecamp og fortsat hovedpersonen i historien om Ruby on Rails.

Han er også medforfatter på flere bøger. Heriblandt har bogen Rework rundet 300.000 solgte eksemplarer og er oversat til 18 sprog.

David Heinemeier Hansson har også fået skabt sig et godt omdømme i web-miljøet. Hans Twitter-profil @DHH har eksempelvis 156.000 followers.



Læs også:

Danske David skabte Ruby on Rails: Derfor blev det et globalt megahit


Le Mans-legenden Tom Kristensen: Uden data styrer jeg i blinde



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år
CSC Danmark har i det seneste år tabt 930 millioner kroner ud af en omsætning på 2,7 milliarder kroner. Er den rivende gal i selskabet?
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan