Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er

Hvis udviklingen fortsætter, er danskernes brug af sms'en snart noget, vi skal læse om i historiebøgerne.

Et fald på 10,5 procent på bare et enkelt år.

Sådan har antallet af sendte sms'er udviklet sig fra første halvår 2014 til første halvår 2015. 

Det fremgår af Energistyrelsens telestatistik for første halvår 2015, der netop er udkommet.

Læs mere: 100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Faldet svarer i konkrete tal til, at der blev sendt 468 millioner færre sms'er, så det samlede antal sendte sms'er i Danmark i første halvår 2015 var 3.981 millioner.

Eller hvis vi skal hive det helt ned på det enkelte abonnement: I første halvår sidste år blev der per abonnement sendt 553 sms'er.

Så dramatisk er nedturen siden 2009
Faldet over det seneste år er dog slet ingenting imod den nedtur, sms'en har oplevet over de seneste fem-seks år, siden den toppede i Danmark. 

Går vi tilbage til første halvår 2009, så blev der dengang sendt 984 sms'er per abonnement i Danmark.

Det afslører et kig i den telestatistik, der blev udgivet efter første halvår af 2009 af Erhvervsstyrelsen, der dengang stod for det statistikarbejde, som Energistyrelsen i dag har ansvaret for. 

Dermed er antallet af sendte sms'er per abonnement næsten halveret siden 2009 i Danmark.

Hvis vi kigger på det samlede antal sendte sms'er, så lød tallet i første halvår 2009 på 6.451 millioner, hvilket så skal holdes op imod de 3.981 millioner, der blev sendt i første halvår 2015.

Dermed blev der per halvår sendt omkring 2,5 milliarder færre sms'er i 2015 i forhold til 2009.

MMS'en vinder frem
Mens sms'en har mistet meget af populariteten i de senere år, så har mms'en fået mere medvind.

Det sker dog med udgangspunkt i noget mere beskedent antal. 

Der blev sendt 8,7 procent flere mms'er i Danmark i første halvår 2015 i forhold til første halvår 2014.

I alt blev der sendt 114 millioner mms'er i første halvår 2015.

Går vi tilbage til første halvår 2009, blev der blot sendt 34 millioner mms'er.

Sms versus apps
Selvom sms'en må siges at have toppet som
kommunikationsform, er det bestemt ikke, fordi vi sender færre beskeder til hinanden.

De bliver blot i stedet sendt via tjenester som Facebook Messenger, Apples iMessage og WhatsApp, hvor beskederne optræder som datatrafik. Teknisk set er der dermed ikke længere tale om sms'er (short message service). 

En af de store fordele ved sms'en er, at den fungerer på tværs af telefon-mærker og ikke kræver nogen opsætning fra brugerens side.

Modsat fungerer eksempelvis iMessage kun på Apples produkter, og Facebook Messenger kræver, at man installerer en app - og i øvrigt har det fint med at kommunikere via Facebooks servere. 

Læs mere om de nye apps til beskeder her.

Den nye telestatistik fra Energistyrelsen beskriver i øvrigt flere andre interessante trends på det danske telemarked.

Læs mere:

100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Vores data-forbrug på det mobile bredbånd eksploderer: Så voldsomt stiger forbruget




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.