Nye regler: Derfor mister du adgangen til kritiske data og systemer

Risikoen for at kritiske og følsomme data havner i de helt forkerte hænder får stadig flere virksomheder til at indføre en langt mere streng kontrol med medarbejdernes adgang til data.

Alt for mange virksomheder har ikke styr på, hvilke medarbejdere, der har adgang til og tilgår kritiske data - og nogle gange er der ikke engang styr på adgangsretttighederne, når der er tale om en tidligere ansat i virksomheden. Læs mere om det her.

Meget tyder imidlertid på, at et stigende antal virksomheder begynder at indføre mere kontrol med adgangsrettighederne blandt medarbejderne.

Gartner vurderer i en ny analyse, at 25 procent af alle organisationer om blot to år vil have gennemgået adgangsrettighederne i organisationen og indført priviligeret data-adgang, så langt færre har adgang til de kritiske data.

På den måde vil man kunne reducere datalækægerne med 33 procent, lyder vurderingen.  

Ifølge analysefirmaet var det i 2015 kun fem procent af organisationerne på verdensplan, der på denne måde overvågede og gennemgik dataadgangen.

"Medmindre organisationer logger og gennemgår priviligerede aktiviteter, risikerer de ikke at opdage interne trusler, ondsindede brugere eller fejl, der fører til signifikante problemer," skriver Gartner.

Analysefirmaet forklarer, at beskyttelsen mod både eksterne og interne trusler er blevet en markant drivkraft for privileged access management (PAM)-løsninger.

Læs også: Medarbejdere afslører alvorlig brist: Vi har fri adgang til forbudte data

Det er særligt styringen med brugerkonti med særlige adgangsrettigheder, der skal fokus på:

"It-afdelinger er under et stigende forretnings- og regulerings-pres for at kontrollere disse konti, hvilket kan være administrative konti, system-konti eller drifts-konti," lyder det fra Gartner.

Det skal du gøre
Gartner anbefaler, at man starter med at få styr på alle de brugerkonti, der har særlige adgangsrettigheder.

Derefter skal der sættes en stopper for eventuelle adgangskoder, som flere brugere deler.

Samtidig skal antallet af superbrugere med særlige adgangsrettigheder bringes drastisk ned, og der skal skal etableres processer og kontroller til at styre delte konti.

Gartner skriver også, at administratorernes daglige brugerkonti ikke skal give adgang til de mest kritiske data.

I stedet skal man arbejde med midlertidige adgangsrettigheder til de mere kritiske data, når det er nødvendigt.

Så galt står det til
Det er en velkendt problemstilling, at medarbejdere i nogle organisationer har adgang til alt for mange informationer, og at det kan føre til en brist i sikkerheden - om det så sker bevidst eller ubevidst.  

Her i Danmark har vi blandt andet haft skandale-sagen med tys tys-kilden, der udleverede fortrolige data om de kendtes Dankort-transaktioner til Se og Hør.

Derfor er er også god grund til, at man som virksomhed får styr på, hvem der har adgang til hvilke data, og hvem der tilgår hvad.

Læs også: Sådan får du styr på medarbejdernes adgang til kritiske data og systemer

Det amerikanske Ponemon Institute har tidligere foretaget en undersøgelse blandt 2.276 medarbejdere fra virksomheder i USA og Europa, og her lød konklusionen, at "medarbejderne er vidne til en mangel på kontrol af filadgangen og brugen af virksomheds-data."

Samtidig har en anden undersøgelse konkluderet, at 89 procent af de voksne amerikanere har oplevet at have adgang til mindst en applikation fra en tidligere arbejdsgiver.

49 procent har prøvet at logge ind på en konto, som det ikke var meningen, at de stadig skulle have adgang til.

Samtidig svarer 45 procent af respondenterne i undersøgelsen, at de stadig havde adgang til fortrolige data, selvom de var stoppet i virksomheden.

Læs også:

Sådan får du styr på medarbejdernes adgang til kritiske data og systemer

Medarbejdere afslører alvorlig brist: Vi har fri adgang til forbudte data

Du er stoppet i virksomheden - men har stadig adgang til kritiske data

Seks vigtige principper: Her er den nye måde at arbejde med it-sikkerhed på



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.