Du kan lige så godt vænne dig til det - i fremtiden kan du ikke selv reparere dine gadgets

Udviklingen er uundgåelig. Reparatører og hobby-entusiatser går en svær fremtid i møde. Det er der en særlig grund til.

ComputerViews: Det bliver stadig sværere at sværere for folk  at reparere deres gadgets selv.

Er du vokset op foran en computer i 1980'erne og 1990'erne, kan det være svært at forstå.

For dengang var det den naturligste ting i verden, at du hurtigt kunne løsne kabinettet på computeren og tilføje en ram-blok, sætte et nyt grafikkort i eller give dig i kast med at overclocke processoren.

Men fremtidens computere ser helt anderledes ud, og den slags hjemmesysleri tilhører en svunden tid.

Det er historien om Apples såkaldte "Fejl 53" et eksempel på.

En ustoppelig udvikling
Med "fejl 53" kan iPhone-ejere få spærret deres telefoner, hvis de har udskiftet fingeraftrykssensoren.

"Fejl 53" er blot endnu et eksempel på en udvikling, der har været i gang i mange år.

Man skal ikke være et geni for at se, at det er sværere at reparere et smartwatch end en hjemmebygget pc i et tower-kabinet.

Men uanset om fremtidens computer har form som et smartwatch, en telefon eller en tablet vil de være kendetegnet ved at være en stadig tættere sammenvævning af software, cloud og hardware-komponenter, der hele tiden bliver mindre og dermed mere delikate.

Den uvægerlige konsekvens er, at klasiske reparationer vil blive vanskeliggjort og i mange tilfælde helt umulige. 

Tendensen er dog ikke alene drevet frem af en uundgåelig teknologisk udvikling. For der er ingen tvivl om, at der også er virksomheder, som aktivt skubber udviklingen i denne retning.

Gennem har mange år har Apple ved at insistere på fuld kontrol over hardware og software været den virksomhed, der mere end nogen anden har gjort netop dette.

Planlagt forældelse? 
I løbet af de seneste år, har vi set, hvordan Apple har gjort livet surt for hobby-reparatører ved at lime skærme fast på glasset, lodde ram-blokke fast på bundkortet og ved at lave batterier, der er svære at udskifte.

Nogle mennesker ser den slags tiltag som ekstremt autoritære og arrogante, og de ser det tilmed som et eksempel på såkaldt planlægt forældelse eller "planned obsolescence," som det hedder på engelsk.

Formålet med planlagt forældelse er at begrænse et produkts levetid, så forbrugeren bliver nødt til at skifte til nyt inden for en overskuelig årrække

Men Apples motiv er formodentligt mindst i lige så høj grad, at det giver virksomheden en konkurrencefordel.

Apple vælger konsekvent af prioritere produkternes formfaktor og brugeroplevelse højere end hensyn til reparationsmuligheder og industristandarder.

Det giver Apple en unik mulighed for at differentiere sine produkter ved at give dem et tyndere og mere stramt design samt udvikle brugeroplevelser, der er endnu mere unikke.

Dermed indgår Apple en - ofte usagt - aftale med brugeren: Til gengæld for de fordele, som vores design giver, skal du holde dine fingre langt væk fra indmaden i vores produkter.

Og nu får vi frem til kernen i hele debatten om "fejl 53." For langt hen af vejen er den et udtryk for et "clash" mellem to forskellige syn på, hvad en computer er. 

Clash mellem to verdenssyn
Hos en gruppe af forbrugere ses en computer, som noget brugeren selv skal have fuld kontrol over.

Som bruger skal du kunne herske fuldt ud over hardware såvel som software, og have mulighed for tilpasse og udskifte de forskellige dele.

For disse forbrugere er en computer en samling af komponenter, og i virkeligheden er en computer for dem ikke meget mere end summen af de "møtrikker og skruer," som den er bygget af. 

Virksomheder som Apple ser derimod anderledes på det. Her er computeren - hvad enten det er en Mac, en iPhone, en iPad eller et Apple Watch - ikke en samling af komponenter, men én enhed.

Én samlet enhed.

Set gennem denne optik skaber den tætte sammenvævning af hardware, software og cloud-tjenester en værdi, der samlet set langt overstiger summen af de "møtrikker og skruer," som den er bygget af. 



Læs også: 
Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'

Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53'

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery