Så er den gal igen: Nye Apple-kabler ramt af fejl - skal byttes

Fort anden gang på få uger er Apple ramt af problemer med solgte opladere, og selskabet må nu tilbagekalde en ny type kabler.

Du er blot et par uger siden, at Apple måtte meddele, at selskabet har solgt omkring 280 millioner opladere til Mac og iPad, der risikerer at give brugerne stød og derfor skal byttes.

Nu er den gal igen.

Apple meddeler på en informations-webside, at der er registreret fejl med solgte USB-C-opladerkabler:

"Et begrænset antal Apple USB-C-opladerkabler, der blev leveret sammen med MacBook-computere i juni 2015, virker måske ikke på grund af et designproblem. Derfor kan din MacBook måske ikke oplade eller kun oplade periodisk, når den er sluttet til en strømforsyning via et berørt kabel."

Tjek dit kabel
Apple har allerede erkendt problemet, og derfor får ramte kunder også et nyt nyt, redesignet USB-C-opladerkabel uden beregning.

"MacBook-ejere, der har angivet en gyldig postadresse i løbet af processen til produktregistrering eller under køb af produktet i Apple Online Store, modtager et nyt kabel fra Apple i slutningen af februar 2016," skriver Apple.

"Alle andre berettigede MacBook-ejere skal bruge udskiftningsprocessen nedenfor for at modtage et nyt USB-C-opladerkabel."

Læs også: Flere hundrede tusinde farlige Apple-opladere i danske hjem: 2.000 stik er allerede blevet byttet


Apple beskriver også, hvordan du kan se, om dit kabel er defekt:

"På berørte kabler er teksten "Designed by Apple in California. Assembled in China" påstemplet. På nye, redesignede kabler vises serienummeret efter denne tekst."

Se et eksempel øverst i denne artikel.

Apple ramt af flere sager
Selvom denne sag formentlig er mindre omfangsrig end Apples anden oplader-sag, som Computerworld har skrevet om her, så rammer den nye sag på et ganske uheldigt tidspunkt for Apple.

Selskabet er også i vælten i øjeblikket på grund af den kontroversielle "fejl 53," der tvangslukker nogle kunders iPhones. Læs mere om det her.

I den anden oplader-sag, Apple kæmper med i øjeblikket, er op imod 280 millioner Apple-opladere i risikozonen - de er solgt fra 2003 til 2015.

Her er det selve netstik-adaptoren, der klikkes på opladeren, der er årsagen til problemet.

Læs også: Tre konsekvenser af Apples fremmarch i Danmark

Administrerende direktør i Humac, Michael Bech, har udtalt, at der er et sted mellem 250.000 og 500.000 opladere af denne model i brug i Danmark.

"Men vi ser ikke dem alle sammen, for det er klart, at der vil være nogle, der er ligeglade og siger, at det nok går, så længe den ikke er brækket. Så beholder de den."

"Men der er også mange, der bliver bange og kommer ind og spørger, hvad de skal gøre."

Humac har indgået en aftale med Apple om at bytte de ramte adaptor stik her i Danmark, uanset hvor produktet er købt.

"Man kan aldrig få dem udryddet helt, men vi forventer, at vi skal bytte omkring 100.000 over de næste seks måneder," har Michael Bech udtalt til Computerworld.

Læs også:

Flere hundrede tusinde farlige Apple-opladere i danske hjem: 2.000 stik er allerede blevet byttet

Tre konsekvenser af Apples fremmarch i Danmark



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Dansk top-CIO i Svitzer ikke i tvivl: Her er mine hovedopgaver for it i 2017
Planerne for 2017: For Jesper Kingo Christensen, CIO i Mærsk-selskabet Svitzer, bliver 2017 et år med masser af prototype-projekter, der skal bane vejen for digitale satsninger. Skiftet fra et lokalt dansk datacenter til en global cloud-løsning skal dog også realiseres.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.